NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Politiereorganisatie tot 1994
Tot 1994 was de organisatie van de politie in Nederland tamelijk overzichtelijk. Had een gemeente 25.000 inwoners of meer dan was er een gemeentelijk politiekorps. Woonden er minder dan 25.000 inwoners in een dorp of stad, dan was de rijkspolitie actief. Op 1 april 1994 trad een nieuwe Politiewet in werking, waarmee er een einde kwam aan de gemeentelijke- en rijkspolitiekorpsen.
De archieven van de gemeentepolitie zijn veelal ondergebracht bij de gemeentelijke archiefdiensten en die van de rijkspolitie bij de RHC’s in de hoofdplaatsen van een provincie. Vooral de archieven van de rijkspolitie werden slecht beheerd en zijn daardoor niet altijd meer aanwezig.
Politieorganisatie 1994-2012
Met de politiewet in 1994 werden de politietaken regionaal ingedeeld. In elke regio was er een korpsbeheerder, de burgemeester van de stad waar de hoofdvestiging was. Met de nieuwe politiewet van 2013 in het vooruitzicht werd in 2012 onderzocht hoe de archieven 1994-2012 konden worden beheerd. Daar kwam al snel duidelijkheid in daar er met de Invoering- en aanpassingswet Politiewet 2012 (artikel 4) werd bepaald dat de archieven moesten worden overgedragen aan de Nationale Politie. Ook de verantwoordelijkheden, in de Archiefwet omschreven als zorgdragerschap, werden door de Nationale Politie overgenomen. De lopende en afgesloten archiefbescheiden van de regionale politiekorpsen zijn overgedragen aan de Nationale Politie.
De archieven zijn dus veelal niet opgenomen bij de gemeentelijke archiefbewaarplaatsen. In 2013 werd er bedacht dat de gemeentelijke archiefbewaarplaatsen toch niet zo’n gekke optie zouden zijn, overigens zonder de betrokken personen en partijen daarbij te betrekken. Echter de overbrenging moest wel gratis gebeuren. Ook voor de archieven van de Nationale Politie zoals van Breda en Den Haag vanaf 2013 werd een gratis beheeroptie bij gemeentelijke archiefdiensten bedacht.
Stand van zaken
Het overleg dat tussen de VNG en het Nationaal Archief over dit onderwerp is opgeschort. Eerst moet het standpunt van de overheden over de archiefbewaarplaatsen van de dossiers van de oude regionale politiekorpsen duidelijk zijn. Met andere woorden, willen gemeenten gaan betalen voor de kosten van de archieven van de politie ? De vraag is ook, hoe gaat de nationale politie voorzien in het digitaal archief / e-depot ?
Meer lezen zie deze link naar de website van de VNG.
Opmerking
Het fenomeen kostenneutraal en zo dicht mogelijk bij de burger schuren.
Het onderbrengen van"te bewaren" papieren en digitale informatie kost altijd "publieksgeld" het is alleen volgens mij de vraag of je dat wilt doorsluizen aan lokale archiefinstellingen of in de (rijks)pocket houd.
@Andrea, bewerken op kosten van de nieuwe organisatie en dan de verantwoordelijkheden overhevelen naar de provinciale niveaus ?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie