NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Een van de NUP-bouwstenen is de Berichtenbox, een digitale brievenbus voor burgers waarop zij post kunnen ontvangen van aangesloten overheidsorganisaties. Vanaf 1 januari 2015 moeten gemeenten, de grootste groep overheidsorganisaties, aangesloten zijn. Dat is afgesproken in het i-NUP, bijlage 4. We hebben nog slechts 2 maanden te gaan en de voortgang is zorgwekkend.
Wie is er al aangesloten?
Om te beginnen laat deze landkaart van Operatie NUP bijvoorbeeld nog erg veel grijs zien; gemeenten die nog niet of nauwelijks op weg zijn. Helaas lezen we, als we wat verder scrollen, dat de gegevens al een jaar oud zijn. In een jaar kan veel gebeurd zijn. Bovendien vermoed ik dat er ook al wat actuelere gegevens in de kaart staan, want anders hebben Eindhoven en Meppel het afgelopen jaar wel hele zware, laatste loodjes afgelegd.
Laten we daarom ook eens direct bij MijnOverheid gaan kijken. Daar treffen we - helaas - ook een kort lijstje aan van aangesloten overheidsorganisaties. Uiteraard zien we de grote klappers er bij staan: de Belastingdienst, de SVB en het UWV. Van de ruim 400 gemeenten zie ik er slechts 12 vermeld staan (plus nog een aantal samenwerkingsverbanden).
Maar ook bij deze aangesloten gemeenten is iets opmerkelijks aan de hand! Als ik met DigiD inlog en naar de Berichtenbox ga, dan staat hier een linkje "Bekijk van welke organisaties u berichten kunt ontvangen". Ik tref hier hetzelfde lijstje met aangesloten organisaties aan, maar hier kan ik verder klikken op een linkje "Meer info". Bij iedere gemeente (en op één na bij alle samenwerkingsverbanden) tref ik deze standaard-tekst aan:
"[Organisatie] werkt aan de aansluiting op MijnOverheid. U ontvangt op dit moment nog geen berichten van [Organisatie] in de Berichtenbox. U kunt [Organisatie] wel aanvinken, deze keuze wordt dan opgeslagen in uw profiel. Zodra het mogelijk is ontvangt u dan berichten van [Organisatie] automatisch in de berichtenbox."
Focus op techniek
Wat is er aan de hand? In het i-NUP is, zoals gezegd, afgesproken dat gemeenten op 1 januari 2015 aangesloten moeten zijn. In de praktijk blijkt het om een technische aansluiting te gaan en niet om een functionele aansluiting. Gemeenten moeten in staat zijn om berichten naar de Berichtenbox te sturen, maar ze hoeven hier geen gebruik van te maken. Het is als een weg aanleggen, maar nog geen auto's en chauffeurs hebben om er overheen te rijden.
Deze focus op techniek zien we ook terug op de website van Operatie NUP over de Berichtenbox, onder het tabblad "Aan de slag". Verdeeld over een viertal fasen worden de activiteiten beschreven die uitgevoerd moeten worden om een aansluiting te realiseren. In de eerste fase wordt nog wel even gerept over de te maken keuzes in het gebruik ("Keuze poststroom"), maar verder is het techniek wat de klok slaat. Er wordt met geen woord gerept over de implementatie van het nieuwe, digitale kanaal in de dienstverlenende processen van de gemeente.
Bouw je eigen succes
De meeste gemeenten zijn niet aan het digitaliseren, omdat dat moet, maar juist omdat zij oprecht ambitieus zijn en de meerwaarde inzien. Met de Berichtenbox kan de gemeente stappen zetten in de digitalisering van de correspondentie met de burger. De burger kan op één plek op een beveiligde manier post ontvangen van de Belastingdienst, het UWV, de VSB, de RDW én de gemeente. Hij of zij kan de brief daar ook bewaren en later nog een keer raadplegen. Een gemeente die in deze oplossing gelooft en écht werk wil maken van de Berichtenbox doet er dan verstandig aan om niet blind de Handleiding Aansluiten Berichtenbox te volgen, maar deze te verrijken met een plan om ook het gebruik te regelen.
Helaas zijn er dus nog geen gemeenten die de Berichtenbox al gebruiken. Er kan dus nog weinig van elkaar geleerd worden. In "mijn" organisatie wordt er ook al enige tijd hard gewerkt aan een technische aansluiting, maar begint het gesprek over het gebruik inmiddels ook op gang te komen. Ik kan alvast de volgende vraagstukken met jullie delen. Misschien hebben jullie er al iets aan. Overigens vond ik deze vragen tijdens het schrijven van deze blog ook deels terug in de Impactanalyse van Logius.
Dit zijn behoorlijk pittige vragen. Mijn laatste advies is dan ook: denk groot, maar begin klein. Wat is de eerste stap die je al kunt nemen en die bovendien al direct iets oplevert?
Opmerking
Logius en KING bieden trainingen MijnOverheid Berichtenbox aan: https://www.kinggemeenten.nl/mijnoverheid-berichtenbox/nieuws/logiu...
Op 12 maart heeft Peter ter Telgte van Logius een presentatie gegeven over de Berichtenbox tijdens de regio-bijeenkomst van het Regionaal Archief Tilburg. Ik kon daar zelf helaas niet bij zijn, maar ik heb wel de powerpoint-sheets ontvangen om deze hier te delen. Klik hier
Laatste bericht berichtenbox Meppel:
Inmiddels zijn de eerste berichten vanuit Meppel op de berichtenbox geplaatst. 19% van de Meppelers heeft de berichtenbox geactiveerd. De laatste weken zien we dat ongeveer 10% van de aangeboden berichten in de berichtenbox terecht komt. elk bericht dat aankomt is 1 euro winst! Dus nu al 10% minder post verzending mbt o.m. verlopen reisdocumenten. Op naar de 20%!"
Wederom nieuws over de bericntenbox, dit keer over Nijmegen, een van de onderwerpen van het voorjaarsoverleg bij het Regionaal Archief Tilburg in maart 2015.
https://new.kinggemeenten.nl/operatie-nup/bouwstenen-mijnoverheid-b...
Nieuws over berichtenbox
Yvonne, Het GBT is inderdaad de uitzondering waar ik naar verwijs in de zin: "Bij iedere gemeente (en op één na bij alle samenwerkingsverbanden) tref ik deze standaard-tekst aan:..."
Ik vind met name de enerlaatste alinea uit het artikel leuk om te lezen. Dat sluit mooi aan bij mijn verhaal.
Rudy, het logo-probleem speelt bij ons ook. Om het nog leuker te maken wordt in ons logo op het briefpapier ook goudkleurige inkt gebruikt, die de meeste printers niet kunnen hebben.
Volgens mij klopt die 250kb nog steeds. Dit zal prima zijn voor de meeste bulkbrieven (aanslagen, inkomstenbriefjes, waarschuwingen verlopen paspoort, etc.), maar kan inderdaad bij een aantal brieven lastig zijn. Deze zullen door de Berichtenbox geweigerd worden en moeten dus op papier de deur uit.
De complexiteit dat er ook (bulk-)brieven in andere systemen gegenereerd worden, speelt ook bij ons. De vraag is of we deze brieven eerst in ons zaaksysteem willen opnemen en van daaruit willen verzenden of dat we eerst de verzending willen uitvoeren en dan de archivering willen regelen.
En ter aanvulling op punt 1 en 3: op dit moment is bij ons de uitgaande post nog decentraal geregeld. Iedere afdeling doet het al jaren op zijn eigen manier. De digitalisering van deze informatiestroom vraagt echter om een meer uniforme werkwijze. Hier is een stukje change management voor nodig, waarbij aandacht uitgaat naar de kennis (o.a. bewustzijn over de huidige werkwijze), houding en gedrag van de medewerkers.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie