NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Het nieuwe voorstel, dat aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal wordt gezonden, gaat uit van dezelfde basisprincipes van de Archiefwet 1995 die het beoogt te vervangen, maar is beter toegesneden op de digitalisering en in die zin gemoderniseerd. Gebleven zijn de uitgangspunten van waardering en selectie, goede, geordende en toegankelijke staat (GGTS), overbrenging en de beginselen van toegankelijkheid en openbaarheid.
Daarbinnen brengt het voorstel wel een aantal wijzigingen aan. Zo vervangt het de GGTS door het begrip duurzame toegankelijkheid en introduceert het een risicobenadering, waardoor archiefvormers zich in vroeg stadium moeten vergewissen welke documenten zij onder actief beheer brengen. Met de introductie van het documentbegrip dat de term archiefbescheiden vervangt en het nader specificeren van de beperkingsgronden voor de openbaarheid sluit het voorstel voortaan beter aan op de Wet open overheid (Woo) en wordt de afstemming tussen de overbrengende archiefvormer en archiefdienst bevorderd. Bepalingen voor inzage in documenten, informatieverstrekking en de omgang met (bijzondere) persoonsgegevens zijn aangepast en van een uitgebreide toelichting voorzien, waarbij de relatie wordt gelegd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Meest in het oog springende wijziging is het terugbrengen van de overbrengingstermijn van documenten van 20 naar 10 jaar uit oogpunt van houdbaarheid en toegankelijkheid. Vanwege een geleidelijke overgang naar dit nieuwe regime is er geen sprake van terugwerkende kracht. De belangrijkste wijzigingen:
- in de MvT is een geactualiseerde toelichting opgenomen t.a.v. de gevolgen van het rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag en de bredere context van de verbetering van de informatiehuishouding. Ook is een nadere toelichting opgenomen over de samenhang met de Woo;
- het documentbegrip in het wetsvoorstel is meer in lijn gebracht met de Woo;
- de wettekst en MvT over samenwerkingsverbanden zijn aangescherpt;
- overeenkomstig het advies van de Afdeling zijn enkele bepalingen aan de wetstekst toegevoegd ter versterking van de positie van de archivaris;
- ook zijn ambtshalve een beperkt aantal wijzigingen in de MvT aangebracht, die in het nader rapport zijn toegelicht.
- tot slot adviseerde de Afdeling de minister van BZK het wetsvoorstel mede te laten ondertekenen. Dit voorstel is niet overgenomen.
Vandaag 12 november 2021 heeft de Ministerraad hiertoe besloten.
geannoteerde-besluitenlijst-ministerraad-20211112%20%281%29.pdf
Opmerking
@Roland, ik ga het advies van de RvS eens in de discussie gooien, wat de opvatting hierover is dat dit onderdeel is genegeerd.
@ Yvonne, weer bedankt!
En hier het Advies inclusief de reactie van OCW
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=c8c52ab3-3dd6-4d36...
Voor alle voorstellen zie:
Intrekking van de Archiefwet 1995 en vervanging door de Archiefwet ...
Voor de behandeling van de procedure zie:
Procedurevergadering: "Procedurevergadering (hybride)" | Tweede Kam...Procedurevergadering: "Procedurevergadering (hybride)" | Tweede Kam...
De Minister van BZK is verantwoordelijk voor de coördinatie van het informatiebeheer van de ministeries en voor de bedrijfsvoering van het Rijk in het stadium voorafgaand aan eventuele overbrenging.[1] Deze verantwoordelijkheid sluit aan bij de informatiehuishoudelijke dimensie. Daarnaast kan gewezen worden op de coördinerende en kaderstellende verantwoordelijkheid van de Minister van BZK op het terrein van digitalisering van de overheid en voor het openbaar bestuur in den brede. Het zou dan ook voor de hand liggen de minister van BZK het onderhavige wetsvoorstel en de toelichting mede te laten ondertekenen.
[1] Toelichting, algemeen deel, paragraaf 2.2; Kamerstukken II 1992/93, 22866, nr.3, p. 5.
@Roland, kijk openbaar advies!!
inzake_intrekking_van_de_Archiefwet_1995_en_vervanging_door_de_Arch...
Roland, dank voor je reactie. de besluitenlijst van de Ministerraad van afgelopen vrijdag is bijgesloten. Waarom alle informatiewetgeving niet centraal bij BZK wordt ondergebracht is een compleet raadsel. De VNG heeft hier al een paar jaar geleden voor gepleit. is het omdat dan de algemeen rijksarchivaris zijn of haar speciale positie vereist? De link had ik ook geplaatst op mijn LInkedln. Een algemeen gevoelen is dat de Wijzigingswet als mosterd na de Woo komt. Wanneer de Common Ground meer stappen zou zetten op dit vlak, zou de discussie wellicht eenvoudiger kunnen worden beslecht. Een andere mogelijkheid is om onderscheid tussen analoog en digitaal met de nadruk dat er analoog wel moet worden overgebracht. En we krijgen komend jaar afgezien van de Omgevingswet nog al wat op ons bordje (dan van BZK):
- de Woo: wet open overheid
- de Wep: wet elektronische publicaties, tweede fase
- de Wdo: wet digitale overheid
- de Wmebv: wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
- de SDG: single digital gateway
Wanneer alles klaar is, wordt wsl. de Archiefwet van kracht.
Goed opgelet Yvonne!
Je bent een niet onbelangrijk stukje vergeten:
- tot slot adviseerde de Afdeling de minister van BZK het wetsvoorstel
mede te laten ondertekenen. Dit voorstel is niet overgenomen.
Aangenomen. De minister voor BVOM zal het voorstel aan de Tweede
Kamer doen sturen
Met Afdeling wordt bedoeld: het Advies van de Afdeling advisering van de Raad van State. Dit Advies is zoals gebruikelijk niet openbaar. Maar hier staat dus dat het advies om af te stemmen met BZK niet is overgenomen. Een slechte zaak, want waarom niet een gezamenlijke wet van OCW en BZK, het ministerie dat over de informatiehuishouding van de overheid gaat?
Over ontheffing van overbrenging (bewaren aan de bron) wordt niets gezegd, ook vreemd omdat daar de meeste ophef over is ontstaan...
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie