NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Wij gaan over naar een nieuw zaaksysteem en daarin kunnen medewerkers van het waterschap zelf zaken en documenten registreren. Maar het nieuwe zaaksysteem heef ook een koppeling met de basisregistraties.
Hoe gaan andere overheden om met de toegang tot deze basisregistraties?
Beperken tot alleen een KCC?
Opmerking
"Vanuit het gemeentelijk gegevenslandschap wordt aan informatiesystemen de verplichting opgelegd dat verwerkingen door informatiesystemen gerelateerd zijn aan de in het register opgenomen verwerkingen. Tevens wordt de verplichting opgelegd om deze verwerkingen vanuit informatiesystemen te loggen en de relevante onderdelen van de logging open te stellen naar burgers." (https://www.gemmaonline.nl/images/gemmaonline/b/b7/Gegevenslandscha...) - En ja, dat is een uitdaging waar systemen meestal niet aan voldoen.
Bertrand, misschien mag je wel aansluiten: https://formulieren.vngrealisatie.nl/apilab_19sep
hartelijk bedankt!
Als wsp zijn we geen brondhouder Yvonne.
Zoals bij elke toepassing moet er binnen de kaders van de privacyregels gewerkt worden. Dat betekent o.a. dat informatie die persoonsgegevens bevat niet breder toegankelijk moet zijn dan nodig en niet langer dan noodzakelijk bewaard moet worden. Er is in die zin geen verschil tussen informatie in een zaaksysteem of de opslag op netwerkschijven: autorisatie moet technisch en organisatorisch zo ingericht worden dat binnen de kaders gebleven wordt.
Aan de andere kant is de overheid verplicht gebruik te maken van de basisregistraties. Ook dat is geen nieuws en verandert niet als er een nieuw systeem in gebruik genomen wordt.
Bij de inrichting van de werkprocessen - en daarvan afgeleid de inrichting van het zaaksysteem - moet dus vooraf nagedacht worden op welke wijze dit wordt gedaan. Privacy by design dus.
In de praktijk zie ik vooral technische aansluiting van de basisregistraties. Het systeem heeft dit nu eenmaal nodig en de uitwisselingsstandaarden (lees: STUF) vereisen nu eenmaal details als BSN en NAW. Binnen het systeem kunnen zaaktypen voor bepaalde groepen afgeschermd worden om de kans op misbruik van (persoons)gegevens te reduceren. Daarnaast is het m.i. noodzakelijk te benadrukken dat medewerkers zich gewoon netjes moeten gedragen in lijn met hun ambtseed en/of geheimhoudingsverklaring.
Dit betekent dat het niet noodzakelijk is om alles met techniek dicht te timmeren. Wil je dat als organisatie wel, bereid je dan voor op een heel complexe (en dure) implementatie én op teleurstelling dat het toch niet gelukt is om alles te regelen.
Wil je dit onderwerp verderu itdiepen, neem dan met mij contact op.
Deze twee links heb ik geplaatst omdat je vraag niet zo zeer betrekking lijkt te hebben op de AVG maar op de inrichting van de architectuur. Binnen de common ground is daar een duidelijke denkrichting in.
Dan de vraag welke basisregistraties bedoel je de BRP, maar ook de BGT en BAG? Is het waterschap bronhouder voor een basisregistratie?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie