NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tien verschillende inlogcodes en wachtwoorden? Dat kan eenvoudiger. Met één inlogmiddel van eHerkenning kunt u terecht bij meer dan 400 overheidsorganisaties. Een bezoekje aan het loket is dus niet meer nodig. Ook veiliger en efficiënter werken? Vraag direct eHerkenning aan!
Lees verder bij de…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 30 Juni 2019 op 9.35 — Geen reacties
Parlaeus gaat het nieuwe besluitvormingssysteem voor de gemeenteraad leveren. Deze week is het contract getekend. De uitzendingen krijgen meer informatie in beeld, de ondersteuning voor raadsleden verbetert en het werk wordt efficiënter voor de griffie. Vanaf 1 januari beginnen de vernieuwde uitzendingen.
“Parlaeus is een cloudoplossing voor de ondersteuning van besluitvormings-processen”, vertelt CEO Rens Groeneveld. “Met onze oplossing ondersteunen wij gemeenten…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 28 Juni 2019 op 16.00 — Geen reacties
Het prototype van de chatbot verhuizen van de Innovatiegroep Chatbots is gepresenteerd tijdens de kwartaalbijeenkomst van de Vereniging Directeuren Publiekszaken (VDP). Met dit prototype van een chatbot regelt een inwoner zijn verhuizen bij de gemeente. Het prototype is…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 28 Juni 2019 op 12.25 — Geen reacties
Wat is er toch veel nieuwe wetgeving de laatste tijd op het gebied van het informatiedomein.
De Wet open overheid (Woo), wijziging Archiefwet en dan nu ook Wet elektronische publicaties. Eerst kenden we het GVOP, Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicatie. Per 1 april 2018 is GVOP vervangen door een nieuw publicatieplatform DROP, Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties. Met de nieuwe wet moeten gemeenten DROP verplicht gaan gebruiken. Dat is nu nog niet het geval (…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 25 Juni 2019 op 16.30 — 3 commentaren
Toegevoegd door Yvonne Welings op 25 Juni 2019 op 12.00 — Geen reacties
Toegevoegd door Yvonne Welings op 25 Juni 2019 op 11.37 — Geen reacties
Toegevoegd door Yvonne Welings op 25 Juni 2019 op 11.30 — Geen reacties
De Algemene Rekenkamer heeft in 2014 onderzoek gedaan naar basisregistraties. Met als onderwerp de vraag in hoeverre de mensen op wie die gegevens betrekking hebben, grip hebben op het verzamelen, gebruiken en hergebruiken van ‘hun’ gegevens. In dit vervolgonderzoek is het perspectief van burgers en bedrijven centraal gezet. De Algemene Rekenkamer onderzocht of de aanbevelingen van destijds zijn opgevolgd. Daarnaast hebben ze de 10 basisregistraties en het stelsel als geheel doorgelicht op…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 25 Juni 2019 op 9.30 — Geen reacties
Het Stadsarchief Amsterdam herbergt zo’n 50 kilometer aan archieven en collecties. Een groot deel daarvan is via de Archief- en Beeldbank te raadplegen. Maar het inventariseren van archieven en collecties is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. In de loop der jaren was er dan ook een achterstand van 11 kilometer ontstaan. Project Omega brengt daar verandering in.
In de periode 2016-2021 wordt deze achterstand volledig…
Toegevoegd door Yvonne Welings op 21 Juni 2019 op 9.21 — Geen reacties
Bron website Digitale overheid
Met eHerkenning kunnen ondernemers en bedrijven zich online identificeren en zo vertrouwelijke gegevens veilig uitwisselen met (overheids)organisaties. eHerkenning wordt gebruikt in het bedrijven-, consumenten- en overheidsdomein tot op het hoogste betrouwbaarheidsniveau. Het grote gemak voor de gebruiker is dat hij met één inlogmiddel bij meerdere organisaties kan…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 20 Juni 2019 op 15.00 — Geen reacties
“Mag ik als werkgever, school of organisator van een evenement foto’s en filmpjes maken en publiceren?” Tja, een jurist zal zeggen: “Dat hangt er van af.”. En dat is ook wat de Autoriteit Persoonsgegevens meldt op haar website.
Dat hangt ervan af. In dit soort situaties is de privacywet van toepassing, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat betekent dat u…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 17 Juni 2019 op 10.37 — Geen reacties
Gemeenten kunnen meer gebruik maken van digitale middelen om tot een opener raadsagenda te komen en inwoners een actievere rol te geven in bestuurlijke processen. Dit stelt het Rathenau Instituut in het rapport Griffiers en Digitalisering, na onderzoek onder griffiers en raadsleden.
De belangrijkste…
Toegevoegd door Yvonne Welings op 17 Juni 2019 op 9.59 — Geen reacties
Op 12 juni 2019 berichtte BREED via een e-mail over de nieuwe 'Handreiking Bewaren van e-mail Rijksoverheid', gepubliceerd door het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI).
Ter aanvulling: de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed heeft op deze Handreiking gereageerd. Vervolgens heeft het RDDI gereageerd op de…
DoorgaanToegevoegd door Jolanda de Jong op 16 Juni 2019 op 13.00 — 6 commentaren
Gemeenten en leveranciers spreken af vanaf 1 januari 2020 de standaard verwerkersovereenkomst te gebruiken. Hiermee wordt gewerkt met één uniforme set aan afspraken over de verwerking van persoonsgegevens door leveranciers. De voorwaarden zijn tot stand gekomen in nauw overleg met gemeenten en leveranciers. Gemeenten en leveranciers onderstreepten met de symbolische ondertekening op de leveranciersbijeenkomst van VNG Realisatie het belang van heldere afspraken rondom…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 14 Juni 2019 op 7.59 — Geen reacties
De Algemene Rekenkamer doet onderzoek naar de vraag in hoeverre het stelsel van basisregistraties bijdraagt aan een goede en efficiënte overheidsdienstverlening aan burgers en bedrijven. Dit doen we onder meer door na te gaan hoe gemakkelijk burgers en bedrijven hun eigen gegevens kunnen inzien en corrigeren. Ook kijken we of knelpunten die we bij ons onderzoek uit 2014 aantroffen inmiddels zijn aangepakt en opgelost en wat de belangrijkste resterende knelpunten…
Toegevoegd door Yvonne Welings op 11 Juni 2019 op 12.06 — Geen reacties
‘Een Open Overheid is voor mij een overheid die open staat voor de inbreng van inwoners’, laat Koos Steenbergen, actiehouder Lokale Digitale Democratie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, weten in een interview aan open-overheid.nl. ‘Een overheid kan tenslotte alleen bij gratie van haar…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 5 Juni 2019 op 13.48 — Geen reacties
Bron: website Digitale Overheid
Het Implementatieteam van Basisregistratie Ondergrond (BRO) heeft de afgelopen maanden zoveel mogelijk bronhouders opgezocht en geholpen met aansluiten op de BRO. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: alle provincies en waterschappen, en driekwart van alle gemeenten zijn nu aangesloten op de BRO. Vanaf 1 juli 2019 richt het implementatieteam zich alleen nog op nazorg. Dus,…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 5 Juni 2019 op 13.45 — Geen reacties
Elk jaar wordt de Werelddag van de Digitale Duurzaamheid gevierd door mensen uit de erfgoedsector. Doel van deze dag is om meer bekendheid te geven aan digitale duurzaamheid en met elkaar te kijken wat we bereikt hebben en wat ons nog te doen staat.
De ‘World Digital Preservation Day’ is een initiatief van de Digital Preservation…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 3 Juni 2019 op 11.27 — Geen reacties
bron: Binnenlands Bestuur
Burgers maken nog weinig gebruik van gemeentelijke open data. Gemeentesecretaris André Huykman van Zoetermeer heeft wel een vermoeden waarom. ‘Het lijkt erop dat informatie vanuit gemeenten vaak nog dusdanig abstract is dat die voor de burger amper betekenis heeft.’
Meer nodig
Je kunt je volgens Huykman ook afvragen in hoeverre het reëel is om van burgers te vragen om ruwe…
DoorgaanToegevoegd door Yvonne Welings op 2 Juni 2019 op 8.17 — Geen reacties
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door