Ik had laatst een discussie met een collega over hoe selectie en waardering in een digitale, zaakgerichte omgeving moeten plaatsvinden. De collega twijfelde over mijn idee, maar kon de vinger niet op de zere plek leggen. Ik gooi het dus in de groep (=BREED).
Ik ga ervan uit dat één zaak één dossier is en dat waardering op zaakniveau plaats vindt. Bij het aanmaken van een zaak in het systeem, wordt hieraan een zaaktype toegekend. Alle zaaktypen zitten in het DSP. Bij ieder zaaktype is vastgelegd tot welke mogelijke resultaten een zaak van dat type kan leiden (toegekend, afgewezen, ingetrokken, etc.). Bij ieder mogelijk resultaat is vastgelegd:
- De nominatie te bewaren (B) of te vernietigen (V),
- De termijn hoe lang er gewacht moet worden voordat er overgebracht (indien B) of vernietigd (indien V) kan worden,
- Een aanduiding van wanneer de termijn begint te lopen, bijv. "na vervallen van het belang", "na geboorte" of "na verlaten school".
De zaak wordt behandeld en leidt tot een resultaat. Welk resultaat dat kan zijn, wordt natuurlijk beperkt door het zaaktype. Voor het waarderen van de zaak wil ik weten of de zaak te bewaren of te vernietigen (V) is en wanneer er overgebracht dan wel vernietigd kan worden. De zaak erft daarom de gegevens "nominatie", "termijn" en "aanduiding start termijn" over vanuit het DSP.
Ik heb nu echter nog niet genoeg gegevens om de datum te berekenen waarop er vernietigd dan wel overgebracht kan worden. Het is namelijk niet genoeg om te weten dat de termijn begint te lopen "na vervallen van het belang", "na ontslag" of "na verlaten school". Ik moet ook weten WANNEER het belang vervallen is, iemand ontslagen is of iemand de school heeft verlaten. Aan de hand van "aanduiding start termijn" moet ik dus bij iedere zaak de "datum start termijn" bepalen.
In de praktijk zal dit lastig zijn. Een deel zal te automatiseren zijn, maar een ander deel zal handmatig moeten gebeuren. Zo is het bijvoorbeeld denkbaar dat er periodiek een lijstje met schoolverlaters naar DIV gaat, die vervolgens bij de bijbehorende dossiers de "datum start termijn" moet invullen.
Aan de hand van "datum start termijn" en "termijn" kan het gegeven "datum eind termijn" berekend worden. Op grond van dit gegeven en het gegeven "nominatie" kunnen concept-vernietigingslijsten en concept-verklaringen van overbrenging gegenereerd worden.
Overigens is het mogelijk om, vanaf het moment dat het resultaat van de zaak bekend is tot het moment waarop er vernietigd of overgebracht wordt, de eerder genoemde gegevens te wijzigen (herwaardering).
Dus... wat vinden jullie van dit verhaal?