NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Een zinsnede uit een bericht e-overheid.nl:
"Onafhankelijke inspecteurs gaan niet alleen letten op het toepassen van de webrichtlijnen; zij zullen ook beoordelen of uitzonderingen redelijk zijn en of er goede alternatieven worden geboden voor gehandicapte internetgebruikers. Het uitgangspunt blijft dat overheidswebsites moeten voldoen aan richtlijnen voor toegankelijkheid."
Onafhankelijke inspecteurs: die hadden we toch al in de vorm van gemeentelijke archiefinspecteurs? Moeten we de testversie van de KPI's maar meteen uitbreiden met een item over de webrichtlijnen? En nemen we dan meteen het Waarmerk Drempelvrij ook mee? En gaan we dan lokaal de interventieladder toepassen?
Graag meningen!
Tags:
Dat (de meeste) gemeenten een archiefinspecteur hebben, komt met name door de wettelijke verplichting tot archieftoezicht in de Archiefwet, art. 32. Maar goed, als je dan toch zo'n inspecteur hebt rondlopen in je organisatie, dan kan het geen kwaad om hem/haar te vragen om ook toe te zien op andere aspecten van de informatievoorziening. Zo'n ander aspect kan de webrichtlijnen omvatten, maar kan ook om iets anders gaan, bijvoorbeeld informatiebeveiliging, proces management of...
In het strategisch informatiebeleid leg je vast welke aspecten er zijn, welke KPI's daar eventueel aan hangen, wie ervoor verantwoordelijk is en hoe het toezicht hierop geregeld is. Voor wat betreft het toezicht maak je dan achtereenvolgens en beargumenteerd de volgende keuzes:
Let wel, als de gemeentelijke archiefinspecteur ook gaat toezien op andere aspecten dan de archivering, dan vraagt dat mogelijk om extra kennis en competenties.
Annemieke,
Het bericht gaat over Pas Toe of Leg Uit-principe toegepast op de Webrichtlijnen: http://www.e-overheid.nl/actueel/nieuwsberichten/intItem/webrichtli....
Annemieke Adema zei:
Hoi Anthony, heb jij een link naar dit bericht? Ik heb deze week juist in Binnenlands bestuur gelezen datbde overheid Iets minder rigide hiermee om wil gaan, maar dat de EU juist harder hierop wil gaan controleren. Zie http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/eu-bemoeit-zich-me...
Ik ga nog nadenken over je stelling, is een interessante.
Annemieke
Ton,
Ik verkeer in de veronderstelling dat we bij de Archiefinspectie ook beoordelen of de (documentaire) informatievoorziening uitgevoerd wordt volgens geldende regelgeving. Het Pas Toe of Leg Uit-principe behoort daar naar mijn idee ook toe. En Webrichtlijnen zijn toch geaccepteerde regelgeving? M.a.w. ik toets of de gemeente "compliant" werkt. En het gaat dan niet om de inhoud (de bouw of het ontwerp van websites), maar of de geldende regelgeving wordt toegepast. Dat dat misschien niet direct tot ons eigen koninkrijkje behoort, is dan toch aanleiding na te gaan denken?
Ton de Looijer zei:
Zullen we eerst ons eigen koninkrijkje eens proberen te runnen voordat we ons gaan toeleggen op toezicht op het ontwerpen, bouwen en beheren van websites - want daarover gaan de webrichtlijnen toch primair - ;-). Dat neemt niet weg dat het goed zou zijn om ‘eisen’ in verband met (website)archivering op te nemen in de richtlijnen. Nu – of eigenlijk al geruime tijd geleden… ;-) - zijn hiervoor al aanbevelingen opgesteld, maar wellicht dat hiervoor een steviger basis kan worden gelegd. Vaak speelt de vraag bij o.a. gemeenten hoe om te gaan met web(site)archivering, zonder dat hiervoor eenduidige kaders kunnen worden aangegeven. Door hier bij ontwerp/bouw al rekening mee te houden treed je als informatiebeheerder op het juiste moment binnen in het proces, zonder de pretentie dit proces te willen sturen (laat staan controleren…).
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door