In beginsel werken we met z'n allen al tientallen jaren zaakgericht: we maakten papieren zaakdossiers aan. Wel zaten meerdere zaken in een map en was de scheiding tussen zaak a en b niet zo scherp als in de huidige kijk op zaakgericht werken.
Voorbeeld: aankoop van straatstenen zit gewoon in het dossier rondom het werk. In dat dossier zijn enkele tabstroken aangebracht, maar niet per deelzaak in het werk. Dat laatste is wel de bedoeling als je strikt zaakgericht gaat werken.
Persoonlijk vind ik dat je de manier van werken, inclusief (zaak)dossiervorming, moet kiezen die past bij de manier van werken van de organisatie. Echt 100% zaakgericht werken conform het huidige wereldbeeld (of beeld van een paar jaar terug) doet volgens mij vrijwel niemand. In dit beeld is een zaak een samenhangende hoeveelheid werk waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt worden. Kwaliteit en doorlooptijd bewaken hebben veel te maken met inrichting van je dienstverlening: wil je statusinformatie verstrekken en /of managementinformatie achterhalen mbt diverse doorlooptijden?
Veel organisaties geven op eigen wijze invulling aan zaakgericht werken.