Wethouders en Appa

Een gemeente fungeert zelf als Appa pensioenfonds voor de ouderdoms- en nabestaandenpensioen van (oud-)wethouders. De gemeente is verplicht op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten hiervoor een voorziening in te stellen. Deze pensioenaanspraken worden gefinancierd uit de begroting. Aan de hand van de jaarlijks actuariële berekening wordt bepaald hoe hoog de benodigde voorziening moet zijn om de opgebouwde pensioenrechten te dekken. In een jaarlijkse circulaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden aanpassingen en de percentages van de inhoudingen aangegeven.

Er is een splitsing tussen de wethouders vóór 2002 en de wethouders daarna. De reden hiervoor is dat de regelgeving met betrekking tot de opbouw percentages per 2002 gewijzigd is.

De opbouw van pensioenvoorzieningen van de wethouders, werkzaam voor 2002 wordt in eigen beheer opgebouwd. A.S.R. is zo’n pensioenfonds.

Appa wordt ABP

Er is wetgeving in de maak om de Appa om te zetten naar de ABP. Wet aanpassing Appa en enkele andere wetten 2021 (35.548) - Eerste ...

Het is niet bekend wanneer dat daadwerkelijk in werking treedt.

Analoge of digitale polissen ?

In veel vervangingsbesluiten zijn de wethouderpolissen als uitzondering op vervanging opgenomen. Een polis moet immers authentiek worden overlegd.

De meeste gemeenten beheren personeelsdossiers in de cloud zoals AFAS en Youforce.

Welke gemeente beheert die polissen in dit soort systemen en wie niet? 

Graag argumenten, waarom wel of niet? Ook tips zijn welkom. 

Weergaven: 123

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zelf heb ik inmiddels antwoord op de vraag. Polissen hoeven niet analoog te worden overlegd om een pensioen aan te vragen. Uiteraard blijven er nog documenten over die niet vervangen mogen worden zoals deurwaardersexploiten. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden