Halverwege 2016 werd bij de gemeente Utrecht de eerste gemeentelijke informatiecommissaris benoemd in de persoon van Karamat Ali. Op voorstel van D'66 werd de functie in het leven geroepen om open en transparante informatie te bevorderen en om alle WOB verzoeken af te handelen. Dat zou ook kostenbesparend moeten werken. Hierbij werd een niet-juridische benadering gekozen. Hoe WOB verzoeken intern bij gemeenten worden afgehandeld, verschilt per gemeente. Vaak is er binnen een gemeente een functionaris/coördinator verantwoordelijk voor het open data beleid.

In deze maand heeft de informatiecommissaris zijn eerste tussenrapportage aan de gemeenteraad gestuurd. Wat is bereikt:

  • Pro-actief de informatievraag opgehaald, veel gevraagde data open gemaakt en geschikt gemaakt voor (her)gebruik. 
  • WOB-documenten zijn full tekst doorzoekbaar gemaakt - open WOB – wa.... Er is een proef gedaan met geautomatiseerd anonimiseren van documenten, waardoor nu voldoende vertrouwen is voor een vervolgproef met het geautomatiseerd openbaar maken van vergunningen. De eerste resultaten worden begin 2018 verwacht.

En dan zijn er ook aanbevelingen:

  • Behoud de informatiecommissaris en versterk operationele en technische capaciteit voor het openbaar maken van informatie.
  • Ga door met opleiden, informeren en inspireren over open informatie, in samenhang met de privacy- en beveiligingsaspecten van informatie.
  • Werk verder aan het openbaar maken van informatie uit het primaire proces.

Welke gemeente denkt ook aan het aanstellen van een dergelijke functionaris?

Link naar tussenrapportage.

Weergaven: 246

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden