NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
@Henk
Ik denk dat ICT heel goed in staat is om "de wensen en benodigdheden van de eigen organisatie in kaart te brengen en deze te vertalen naar een aan de organisatie aangepast stukje software." Vaak heeft ICT het applicatiebeheer zelfs beter geregeld dan DIV (o.a. helpdesk en behandeling wijzigingsverzoeken) Maar ik deel je mening dat de DIV'er vaak beter weet wat er komt kijken bij archiveren dan de ICT'er. Erken elkaars kennis en vaardigheden en zoek de samenwerking op i.p.v. de concurrentie en zelfs de rivaliteit.
Let wel, de samenwerking moet wel van beide kanten komen. ICT moet het belang en de complexiteit van archiveren inderdaad niet onderschatten en moet ruimte aan DIV geven om kaders en voorwaarden te definiëren waaraan de systemen en het systeembeheer moeten voldoen t.b.v. een betrouwbare en bruikbare informatievoorziening. DIV aan de andere zijde moet ICT niet beschuldigen van arrogantie en egocentrisch gedrag.
DIV en ICT zitten vaak in hetzelfde vaarwater. Dat levert vaak spanningen tussen beide partijen op. Als dit heeft geleid tot een verstoorde relatie tussen beide partijen, dan is het lastig om weer tot elkaar te komen. Wil je echter tot een voor de organisatie optimaal resultaat komen, dan zullen er toch bruggen gebouwd moeten worden tussen DIV en ICT.
En ja, DIV moet zich zeker niet aan de kant laten schuiven!
Wat betreft het outsourcen van scannen, je kunt er uiteraard wel voor zorgen dat de scans eerst langs DIV komen. Het papier komt dan weliswaar niet meer langs DIV, maar wel de informatie. Bij outsourcen zijn zo veel smaakjes mogelijk....
En wat betreft het centraliseren van e-mail, ik zie mijn collega DIV'ers zo ontzettend veel tijd besteden aan het sorteren, registreren en doorsturen van e-mails. En als ik dan bekijk waar die e-mails over gaan, dan zijn het in veruit de meeste gevallen ab-so-luut geen spannende stukken. Losliggende stoeptegels, open sollicitaties, verzoeken om inzage in bouwvergunningen en slechts bij uitzondering een klacht of bezwaar. Ik zie mijn collega's liever de organisatie ingaan om aan de medewerkers uit te leggen wat, waarom en hoe zij hun werk moeten archiveren, dan dat ze urenlang bezig zijn met suffe e-mails te verwerken.
@Julia
Bedankt voor het compliment! ;-)
Ik ben het met je eens dat "wat" voorafgaat aan "wie". En voorafgaand aan "wat" is er het "waarom". Wat zijn de doelen en ambities van de organisatie en hoe sluiten we daar met de informatievoorziening op aan? Als daarmee de doelen en ambities van informatievoorziening duidelijk zijn, dan kan er gekeken worden naar wat er moet gebeuren.
@Rob
Mooi verhaal! Ik vraag mij zelfs af of structureren het enige is waar wij goed in zijn. De vraag is inderdaad "wat is onze kracht?".
Overigens nodig ik je uit om het "document" los te laten. Documentaire informatie is een deelverzameling van informatie; lang niet alle informatie is in documenten vastgelegd. Als je in de organisatie blijft hameren op het archiveren van documenten, dan dreigt de situatie te ontstaan waarin je niet meer mag/kan meepraten over anderssoortige informatie. Ik denk dat de (D)IV-vaardigheden en -kennis juist ook van belang zijn voor de niet-documentaire informatie.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door