Visie SOD-Opleidingen: Consequentie 1: De Informatiemanager als strategisch adviseur

Deel 6 uit de visie van SOD-Opleidingen ‘Op zoek naar waardevolle informatie’ die we hier ter discussie voorleggen.
De afgelopen maanden is SOD-Opleidingen bezig geweest met het ontwikkelen van een visie op de ontwikkelingen in het vakgebied. Onder met motto ‘Van Analyse via Discussie naar Visie’ plaatsen we de voorlopige visie in 7 delen op diverse social media sites.
Na de 5 principes (zie eerdere postings op deze website) is het tijd voor de consequenties. Wat betekent deze visie nu voor de (voormalig) Div'er; de Informatiemanager of de Recordmanager

 

 

Consequentie 1: De Informatiemanager als strategisch adviseur

We hebben een gezamenlijk visie van onze informatievoorziening. Maar daarmee
hebben we nog niet glashelder de route voor ogen die daarheen leidt. Het landschap van
technische mogelijkheden verandert en ontwikkelt zich van dag tot dag. En als de verwachte en gewenste veranderingen in de organisatie en de primaire processen doorzetten, is ook dat iets om continue rekening mee te houden. Elke ambitie die we formuleren en elke route die we uitstippelen heeft een regelmatige ijking en heroverweging nodig. De Informatiemanager helpt deze vormgeven. De informatiemanager profileert zijn strategische positie op het snijvlak van ICT en organisatie. Juist vanuit deze positie kan de moderne informatiemanager de toegevoegde waarde van IV meer en meer duidelijk maken.

De diensten betreffen het opnemen, opvragen en uitleveren van informatie. De services omvatten het beheren, converteren en gebruiken van informatie. We maken optimaal gebruik van de leereffecten en ervaringen van vergelijkbare implementaties elders. Dat vergt behalve opleiding en kennisuitwisseling een open manier van communiceren, ook (juist!) over mislukkingen en fouten. Leren en communiceren staan centraal bij de implementatie en veranderaanpak. IJkpunten zijn:

• Het lijnmanagement draagt en faciliteert het veranderproces van informatie op orde naar informatie van waarde.
• Diensten en services in het kader van de informatievoorziening zijn eenduidig vastgelegd.
• De overheid gedraagt zich als een lerende organisatie: we nemen beproefde technieken en methodieken van elkaar over en maken optimaal gebruik van de aanwezige expertise.

Weergaven: 506

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De DIV'er, informatiemanager, recordmanager of what's-in-a-name wordt hier in de middelste kolom van Rik Maes' negenvlaksmodel geplaatst. Daarmee wordt zij verantwoordelijk voor de afstemming tussen de organisatiebelangen (wat en waarom) en de technische voorzieningen (hoe). Ik heb hierover twee opmerkingen:

  • Door jezelf in de middelste kolom te plaatsen, plaats je jezelf uit de linker kolom "organisatie". Wat betekent dat? Dat jij geen eigen belangen hebt en slechts doorgeefluik met vertaal-functie bent? Of ben ook jij door het management verantwoordelijk gesteld voor het realiseren en bewaken van bepaalde organisatiebelangen?
  • Is het jouw schuld als de afstemming tussen organisatie en techniek niet goed verloopt? Of is de afstemming een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen? De middelste kolom is dan niet zo zeer een afdeling of een functie, maar een (gezamenlijke) taak.

Daarnaast zie ik nog een andere belangrijke taak voor ons weggelegd die ik niet volledig terugzie in Rick Maes' model. Het belang van de Rijksoverheid is niet altijd het belang van de organisatie (bijv. gemeente) is niet altijd het belang van de afdeling is niet altijd het belang van het individu. Volgens mij verrichten wij ook regelmatig missionariswerk tussen deze lagen.

In mijn eigen werk moet ik regelmatig belangen van de gehele organisatie t.a.v. dienstverlening of architectuur verdedigen of "verkopen" aan andere afdelingen. Ook kan een afdelingshoofd aangeven dat hij een proces gedigitaliseerd wil hebben, waarna ik vervolgens met individuen ga praten.

Hoi Marco,

Je gaat meer op Rik Maes verhaal in dan op de visie hierboven. In Rik Maes verhaal kan ik me best voorstellen dat Informatie een aparte poot is.

Het sterke van de visie van SOD is dat er duidelijk gemaakt wordt dat er twee of volgens mij drie rollen overblijven voor DIV. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze stelling hierboven dat er een strategisch adviseur moet zijn. Die moet inderdaad op het snijvlak van organisatie en ICT komen. De problematiek die we dagelijks tegenkomen noodzaakt dat het belang van informatiehuishouding op hoog niveau wordt ervaren en dat we inderdaad aansluiting bij ICT/Architectuur/Informatiebeveiliging moeten zoeken over de inrichting, maar op uitvoering bijvoorbeeld ook met Geo-informatie.

Marco Klerks zei:

De DIV'er, informatiemanager, recordmanager of what's-in-a-name wordt hier in de middelste kolom van Rik Maes' negenvlaksmodel geplaatst. Daarmee wordt zij verantwoordelijk voor de afstemming tussen de organisatiebelangen (wat en waarom) en de technische voorzieningen (hoe). Ik heb hierover twee opmerkingen:

  • Door jezelf in de middelste kolom te plaatsen, plaats je jezelf uit de linker kolom "organisatie". Wat betekent dat? Dat jij geen eigen belangen hebt en slechts doorgeefluik met vertaal-functie bent? Of ben ook jij door het management verantwoordelijk gesteld voor het realiseren en bewaken van bepaalde organisatiebelangen?
  • Is het jouw schuld als de afstemming tussen organisatie en techniek niet goed verloopt? Of is de afstemming een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen? De middelste kolom is dan niet zo zeer een afdeling of een functie, maar een (gezamenlijke) taak.

Daarnaast zie ik nog een andere belangrijke taak voor ons weggelegd die ik niet volledig terugzie in Rick Maes' model. Het belang van de Rijksoverheid is niet altijd het belang van de organisatie (bijv. gemeente) is niet altijd het belang van de afdeling is niet altijd het belang van het individu. Volgens mij verrichten wij ook regelmatig missionariswerk tussen deze lagen.

In mijn eigen werk moet ik regelmatig belangen van de gehele organisatie t.a.v. dienstverlening of architectuur verdedigen of "verkopen" aan andere afdelingen. Ook kan een afdelingshoofd aangeven dat hij een proces gedigitaliseerd wil hebben, waarna ik vervolgens met individuen ga praten.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden