NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Beste collega's,
Sinds de invoering van de BAG vinden er veel huisnummerwijzigingen plaats. Denk bijvoorbeeld het toekennen van een extra huisnummer aan een zelfstandige wooneenheid bij een bestaand pand. Bijvoorbeeld een woning met een schuur was voorheen genummerd Nieuwstraat 10, nu is de woning Nieuwstraat 10 en de schuur Nieuwstraat 11 geworden. Of een adresaanduiding is veranderd van Willemsweg 86 naar Sint Pietersdijk 2 (voordeur zit nl 'om de hoek').
Wanneer nu een zoekvraag naar een dossier komt van adres Nieuwstraat 11 is er geen dossier te vinden, er is nl niet afdoende bijgehouden dat dit voorheen een onderdeel was van nummer 10. Zo vinden we ook Sint Pietersdijk 2 niet terug.
Dit kan dan om allerlei soorten dossiers gaan. De meest voor de hand liggende is het bouwvergunningsdossier, maar denk ook aan de hinderwetvergunning, een bodemonderzoek, een exploitatievergunning APV, een Drank- en horecadossier etc.
Wij hebben wel in zicht welke wijzgingen sinds de invoering van de BAG zijn genomen.
Vraag is nu hoe wij dit kunnen verwerken in de (papieren) inventarissen zonder dat we voor elke zoekvraag eerst de BAG-applicatie moeten uitpluizen.
Zijn er ervaringen te delen en/of slimme tips te geven ?
Tags:
@Erik, m.i. kan je beter de bouwvergunningen digitaliseren en dat het onbegonnen werk is om de papieren inventarissen bij te werken zeker als er nog meer wijzigingen komen. Met heel oude bouwvergunningen van voor 1940 is de ervaring dat het huisnummer vaak niet meer te herleiden is.
Mijn idee is dat je uit moet gaan van de fysieke plaats waar het object staat/stond. En dat als leidraad moet nemen naar je informatie, die je beschikbaar stelt.
Denk niet dat digitaliseren de oplossing is, er verandert dan immers niets aan de wijziging van het adres en dus de toegangkelijkheid. Ik zie wel kansen voor digitalisering en de koppeling aan GEO-informatie. Ik kan mij zo voorstellen dat er een organisatiebreed systeem (open, ook in te zien door derden zelfs ?) beschikbaar wordt gesteld waarin de BAG-data, als brondata door ons aangeleverd, leidend is. Daarbij zou dan de digitale versie beschikbaar kunnen zijn. Echter zal iemand het fysieke werk nog moeten doen om de wijzgingen te verwerken, daar zit hem nu het (pijn)punt :)
Ik zie digitaliseren in relatie tot een syteem op basis van geo wel als oplossing, analoog is het onbegonnen werk om dit accuraat te gaan inrichten, je blijft concordanties maken.
Dan zijn we het eens ;)
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door