Beste vakgenoten,

Bij onze gemeente gebruikt Burgerzaken de applicatie iArchief van Pinkroccade. Wij vormen hier ook nog analoge archieven voor, maar hier willen we eigenlijk vervanging voor gaan regelen.

Nu las ik dat Pinkroccade een jaar geleden een van Bussel audit heeft laten doen en een ISO 16175 certificering heeft gekregen. Wat mij betreft een signaal om hier zeker mee aan de slag te gaan (lees: Archiefwaardig werken met iBrondocumenten & iArchief: ISO 16175...

Vraagje: zijn er gemeenten die ervaring hebben met iArchief en met mij zouden willen delen? Ik ben benieuwd naar jullie aanpak en of de analoge kraan ook dicht gedraaid is.

Alvast bedankt!

Groet Danny 

Weergaven: 280

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Blijkt uit de audit Van Bussel dat het iArchief 110 jaar digitale duurzaamheid kan garanderen? Het ene brondocument is het andere niet. 

Categorieën van te bewaren bescheiden en bewaartermijnen

Bescheiden gebruikt voor de eerste inschrijving van betrokkene in de basisregistratie personen, voor zover het bescheiden betreft die niet uit een Nederlands register kunnen worden gereproduceerd

110 jaar

Bescheiden gebruikt bij opname, wijzigen en corrigeren van gegevens betreffende naam, geboorte, geslacht en afstamming in alle categorieën van de persoonslijst, bescheiden gebruikt bij het verwijderen van historische oudergegevens en bescheiden waaruit de datum rechtsgeldigheid van genoemde gegevens blijkt, voor zover die bescheiden niet uit een Nederlands register kunnen worden gereproduceerd

110 jaar

Bescheiden betreffende het opnemen, wijzigen van gegevens inzake het aangaan of het ontbinden van huwelijk/geregistreerd partnerschap, voor zover het bescheiden betreft die niet uit een Nederlands register kunnen worden gereproduceerd

110 jaar

Bescheiden betreffende het opnemen en wijzigen van overlijdensgegevens, voor zover het bescheiden betreft die niet uit een Nederlands register kunnen worden gereproduceerd

110 jaar

Verklaring onder eed of belofte, als bedoeld in artikel 2.8, tweede lid van de wet

Onbeperkt

Bescheiden betreffende het aanwijzen van ambtenaren, bedoeld in 2.8, tweede lid, onder e van de wet

5 jaar na het vervallen van de bevoegdheid

Bescheiden betreffende het naamgebruik

5 jaar

Bescheiden afkomstig van de Nederlandse burgerlijke stand

1 jaar

Bescheiden afkomstig van het persoonsregister, het archiefregister en het elektronisch hulpregister (voor zover dit de persoonskaarten vervangt)

1 jaar

Kennisgevingen afkomstig uit het curateleregister en het gezagsregister

1 jaar

Bescheiden betreffende het vertrek (art. 2.21 en 2.22 van de wet)

10 jaar

Bescheiden betreffende opname of wijziging in de documentindicatie (tot moment van opheffen van de opschorting)

110 jaar

Bescheiden betreffende het bezit, de verkrijging, de verlening en het verlies van het Nederlanderschap, voor zover het de vermelding van dit gegeven in de basisregistratie betreft

10 jaar

Bescheiden betreffende het bezit, de verkrijging en het verlies van bijzonder Nederlanderschap

10 jaar

Bescheiden betreffende het bezit, de verkrijging en het verlies van een niet-Nederlandse nationaliteit

10 jaar

Aangifte van (her)vestiging in Nederland, van adreswijziging (niet zijnde emigratie) en overige bescheiden betreffende het verblijf en het adres

5 jaar

Bescheiden betreffende het aanwijzen van instellingen, bedoeld in artikel 2.40 van de wet

1 jaar na vervallen van de verplichting of opheffing van de instelling.

Bescheiden betreffende het bezit van een buitenlands reisdocument

5 jaar

Bescheiden betreffende het opnemen of wijzigen van gegevens met betrekking tot Nederlandse reisdocumenten, voor zover deze gegevens niet in de reisdocumentenadministratie ingevolge de Paspoortwet worden opgenomen

11 jaar

Bescheiden betreffende het Nederlands kiesrecht

1 jaar

Bescheiden betreffende het Europees kiesrecht

6 jaar

Verzoeken betreffende de toepassing van artikel 3.21 van de wet

5 jaar

Bescheiden verband houdend met de verstrekking van gegevens uit de basisadministratie (waaronder verzoeken betreffende het inzagerecht)

20 jaar

Alle overige bescheiden verband houdend met de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie (onder meer onderzoeksdossiers, bescheiden betreffende een procedure ingevolge artikel 2.60 van de wet)

10 jaar

 

 

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je antwoord. Goede vraag om te stellen inderdaad. 

Voor de brondocumenten hebben ze een aparte module genaamd 'ibrondocumenten', zodat de brondocumenten altijd de juiste bewaartermijnen e.d. krijgen. 

Maar de vraag of de van bussel audit de duurzaamheid kan garanderen blijft uiteraard staan, ook voor ibrondocumenten. 

Nu is het wel zo dat wij (is een strategische keuze bij de gemeente Amersfoort) lang te bewaren documenten for the time beiing willen gaan opslaan in het e-depot. Feitelijk hoeft de applicatie van BZ dit soort documenten dan niet zolang onder te brengen. 

Maar goed, vandaar dat ik ook benieuwd ben of er gemeenten zijn die met dit systeem al volledig digitaal zijn. 

Een kleine toevoeging, vanwege de authenticiteit van persoonsbewijzen uit het buitenland kiezen de gemeenten waar ik voor werk op mijn advies niet voor vervanging. Bij een analoog document is het al moeilijk de authenticiteit vast te stellen, laat staan digitaal. Daarbij moet je het document ook soms teruggeven. 

Toevallig heb ik vorige week contact gehad met een collega van de gemeente Ede over dit onderwerp, omdat we bij mijn gemeente komend jaar de koppeling met i-burgerzaken-Liber/Corsa gaan maken. De brondocumenten komen kennelijk niet mee in de koppeling. Wat ik heb begrepen is dat ze die in Ede verplaatsen naar het e-depot. 

Wij zijn dus nog niet zo ver, maar gaan dit jaar stappen zetten. 

Wat mij opvalt bij Pink (iBurgerzaken) is dat de benamingen bij vooral Infrastructurele wijzigingen in de BRP zo beperkt zijn. Ze zijn buiten de Burgerzakenbubbel niet goed te begrijpen. Sloop bijv. gaat over het vastleggen van een sloop in de BRP en niet over de (aanvraag voor) een sloop(vergunning). Er lijkt ook weinig flexibiliteit te zitten in benamingen van zaaktypes, resultaattypes, documenttypes en statustypes. In een centrale zaaktypencatalogus is dat erg lastig en frustrerend.

iArchief en iBrondocumenten hebben wij (nog) niet.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden