NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Hallo allemaal,
vanochtend weer een nieuw vraagstuk op mijn bordje: per 1-1-2010 is de gemeente verplicht de juiste gegevens (conform GBA) te gebruiken bij haar activiteiten met de burger. Dat klinkt eenvoudig, maar leidt tot een volgende versimpelde situatie:
brief of mail komt binnen ondertekend door H. Smits
brief moet worden geregistreerd
registrator vult naam in
en dan komt er een keuze en interpretatiemoment: ofwel, naam (vanuit GBA) is via een picklist te koppelen, ofwel naam wordt ingevuld
registratie wordt afgemaakt
brief gaat organisatie in
behandelend ambtenaar maakt antwoord
en een tweede keuzemoment: ofwel, maakt gebruik van de NAW meegeleverd bij de registratie, ofwel, vult zelf de naam in.
H. Smits heet eigenlijk H.I.K. Smits en op het adres woont ook inwonende volwassene H.L. Smits.
Waar ik mee worstel is ten eerste de verantwoordelijkheid voor en interpretatie van het juist NAW-gegeven. Hoe kan je als registrator de juiste keuze maken? Vooral bij mail ontbreken vaak veel hulpgegevens (adres, geboortedatum, BSN e.d.) om de juiste naam aan het document te koppelen. In de praktijk wordt er daarom soms 'beredeneerd gegokt' bij het koppelen van een NAW aan de registratie.
En dan ook... waar moet die verantwoordelijkheid zoals per 1-1 verplicht is eigenlijk liggen? Kan je dat wel bij DIV leggen (zodat de ambtenaar via een antwoord-knop eenvoudig een reactie kan opstellen). Ik ken de wetgeving nog onvoldoende, maar als het gaat om contact met burgers 'naar buiten', zou ik die verantwoordelijkheid voor het gebruik van de juiste NAW bij de behandelend ambtenaar willen leggen.
Dat leidt tot een tweede invalshoek: de archieftechnische implicatie van het aanvullen - eigenlijk wijzigen - van het naamgegeven zoals dat op het binnenkomende stuk staat. Het origineel geeft namelijk H. Smits als naam, en niet HIK of HL Smits. Dan zou ik (gerelateerd aan jaren indiceren van pre-21e eeuwse naamgegevens) het uitgangspunt hanteren: 'conform het brondocument' gegevens inkloppen. Met dat uitgangspunt kan ik dan vaak niet de registratie via de GBA-gegevens maken en vormt zich een tweede Naam-lijst.
Graag hoor ik jullie uitgangspunten bij het registreren, hoe je dit in je DMS inbouwt en waar je in jullie gemeente deze verantwoordelijkheid hebt belegd (DIV of behandelend ambtenaar)
Dank en een warme zomergroet,
Frieke
Gerelateerd hieraan staat een post van een jaartje terug over NAW en DMS en mij een antwoord geeft op de dynamische GBA en statische DMS.
Tags:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door