Vernietiging

Volgens de Archiefwet moet in een selectielijst worden aangegeven welke gegevens moeten worden vernietigd en welke gegevens voor overbrenging naar archiefdiensten in aanmerking komen. Wat gemeenten betreft zijn we in afwachting van de nieuwe selectielijst. Vrijwel alle colleges van b. en w. hebben ingestemd en menig vakgenoot volgt een cursus hierover of geeft er zelf een.

WOB en Archiefwet

Een verzoek op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) wordt nu ingediend bij een bestuursorgaan. De Wob verplicht de bestuursorganen om de burger op verzoek informatie te geven, en om uit zichzelf informatie over hun beleid te verspreiden. Zodra archiefbescheiden naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht, geldt niet meer het openbaarheidsregime van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) maar dat van de Archiefwet 1995. Dit betekent dat archiefbescheiden na overbrenging in principe allemaal openbaar zijn en kosteloos zijn te raadplegen.

Vernietiging, openbaarheid en WOO

Vernietiging is de beste remedie tegen openbaarheid blogde ik reeds in januari 2015. De WOB wordt vervangen door de Wet Open Overheid (WOO), althans er ligt een wetsvoorstel ter behandeling bij de Eerste Kamer. Minister Plasterk laat voor het rijk (niet de andere bestuurslagen) eerst een impactanalyse uitvoeren.

Met de WOO wordt het verantwoorden van de vernietiging steeds belangrijker. Een bestuursorgaan zal zich moeten kunnen verantwoorden dat er een verklaring van vernietiging is opgesteld en ook de gronden moeten aangeven waarom die bestanden zijn vernietigd. veel informatiebestanden staan echter op termijn afgesteld, dat wil zeggen dat deze worden vernietigd op het moment dat het wettelijk is toegestaan. Ook die bestanden zullen in beeld moeten worden gebracht in het kader van de WOO.

Kennisdeling

Zijn er vakgenoten op dit forum die al actief bezig zijn met de impactanalyse van de WOO op de eigen organisatie ?

Weergaven: 713

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Je zou verwachten dat organisaties als VNG en KING veel harder zou protesteren tegen het gegeven dat minister Plasterk de impactanalyse alleen loslaat op het rijk en niet op de andere bestuurslagen. Ik verwacht dat de problemen en kosten voor gemeenten gezamenlijk vele malen hoger zullen zijn dan die voor de rijksorganisaties. Wellicht duidt dat een politieke onwenselijkheid die vooral niet zichtbaar mag zijn.

Opvallend is dat een van de belangrijkste rijks adviseurs van het Ministerie de algemeen rijksarchivaris een groot voorstander is van de WOO. Het is logisch om de WOO een warm hart toe te dragen, maar een en ander moet wel uitvoerbaar en betaalbaar zijn.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden