Tot de inwerkingtreding van de Archiefwet 1995 was de overbrengingstermijn naar een archiefbewaarplaats 50 jaar. In 1995 is met de wijziging van de Archiefwet de termijn verkort naar 20 jaar.

Uit de praktijk blijkt dat bij de overbrenging van digitale archiefbescheiden naar e-depots de termijn van 20 jaar te lang te zijn. 7 of 10 jaar lijkt veel praktischer. De meeste documenten die voor vernietiging in aanmerking komen zijn op 7 of 10 jaar termijn gesteld.


Vervroegd overbrengen mag op grond van de huidige archiefwetgeving.

In de Tweede Kamer was de overbrengingstermijn begin juni 2016 onderwerp van gesprek. Kamerlid Segers diende een motie in om de huidige overbrengingstermijn sterk terug te dringen.

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=6291a57f-6c0d-4dbf...

De Ministers van OCW, BZK en V en J hebben op 6 juli 2016 geantwoord.

tk-motie-segers-over-uitvoering-van-de-aanbevelingen-van-het-rappor...

Voor het eind van dit jaar zal nader worden ingegaan op de vraag welke

aanpassingen van de Archiefwet in het licht van de digitalisering noodzakelijk of

gewenst lijken ten behoeve van een geordende en toegankelijke staat van de

archieven. Hierbij zal tevens een relatie zijn te leggen tussen de verschillende

wettelijke begrippenkaders voor de omgang met informatie, zoals de Wet

openbaarheid van bestuur en de Archiefwet. Hierbij zullen bij benadering ook de

consequenties voor de overheid in beeld moeten worden gebracht op onder meer

het terrein van bestuur, organisatie en financiën, zoals te verwachten bij

genoemde aanpassingen, waaronder een sterk reduceren van de

overbrengingstermijn

Weergaven: 1046

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Interessante motie uit het debat rondom het rapport van de Commissie Oosting.

Vorig jaar verscheen het onderzoeksrapport van het Nationaal Archief, Doc-Direkt en het ministerie van OCW over de knelpunten bij vervroegde overbrenging. Zeker de moeite waard om eens door te lezen.

Dank Jeroen, de regels zijn gisteren door het NA verhelderd in een brochure.

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/brochure-open-tenzij-voor-d...

Over het algemeen merk ik dat wij zelf vrijwel alleen beperken met betrekking tot de Wbp en dat de inzichten hierover de laatste 10 jaar sterk zijn veranderd.

Ik ontving in het verleden kritiek van de provinciale toezichthoudster dat ik bij een verklaring van overbrenging te veel beperkingen had gesteld.  Destijds verwees ik ook naar de Wbp. Rondom diezelfde tijd publiceerde journalist Ton de Jong  in het Brabants Dagblad over privacy gevoelige informatie van de Commissaris van der de Koningin op de website van het BHIC. Ik meen me te herinneren dat het over burgemeestersbenoemingen ging. Deze publicatie in de krant was aanleiding dat de scans op de website van het BHIC op zwart werden gezet. Nog niet zo lang geleden zijn deze weer online geplaatst maar niet alle scans.

Juist door die workshops die je organiseert rondom privacy wordt de bewustwording rondom dit thema veralgemeniseerd bij het archiefwezen. Goede zaak !

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden