Beste collega's
 
Mijn naam is Wim Plas en werk met veel plezier bij de Provincie Zuid-Holland als teamleider Document & Recordmanagement.  De provincie Zuid-Holland heeft sinds 2008 een start gemaakt met procesmatig en digitaal werken. Wij hebben daarvoor Livelink van Open text aangeschaft. Workflow-, document en recordmanagement zijn (deels) ingericht en we willen nu een volgende stap maken.
 
Eén van die stappen o.m. is om meer taken (postregistratie en het aanmaken van electronische dossiers) bij de behandelend ambtenaar neer te leggen. Dit zijn werkzaamheden die wij als bureau DI nu nog uitvoeren.
 
Wie heeft daar reeds ervaring mee opgedaan en wil dat delen..?
 
Alvast dank, Wim 
0641950746

Weergaven: 845

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

dag Wim,

Misschien kan je eens contact opnemen met je collega's uit Noord-Brabant. Informeel heb ik begrepen dat dit de oorzaak was van een soort crisis(link).

 

Wij zijn bij de gemeente Heemstede ook van plan om deze taak stapsgewijs te verschuiven van DIV naar behandelend ambtenaar. We zijn nu bezig met het inrichten van een nieuw zaaksysteem. Als je zaaktypen goed beschreven hebt met daarbij de resultaattypen en bewaartermijnen die daarbij horen. Dan is registratie en archivering geen vakwerk meer waarvoor je een Div-er nodig hebt. De behandelend ambtenaar kan dan met een paar muisklikken het stuk toevoegen aan een bestaande zaak of een nieuwe zaak. Die afweging kan vaak ook het best door de behandelend ambtenaar gemaakt worden lijkt me.

Het is dus geen kwestie of DIV het wel of niet aankan. Uit oogpunt van efficiente bedrijfsvoering en kwalitatief goede registratie (wie kan nu het beste beoordelen bij welke zaak(-type) iets hoort) is het mijns inziens beter als de behandelend ambtenaar deze taken overneemt.

Voorwaarde voor succes is dat je het zaaksysteem zodanig inricht dat een behandelend ambtenaar ook heel laagdrempelig die registratie kan doen. Zomaar taken overhevelen zonder de registratie stappen beter te laten aansluiten bij het werk van de behandelend ambtenaar is gedoemd te mislukken. Dat gaat tot meer foute registraties leiden en vooral tot veel irritatie. Ze krijgen dan het idee dat ze opgezadeld worden met extra administratieve DIV taken.
Als je het systeem goed inricht, dan wordt het ervaren als een logisch onderdeel van functie.

Archivering kan geautomatiseerd achteraf op basis van het resultaat van het zaaktype.

DIV kan dan meer gaan adviseren, monitoren en kwaliteitscontroles doen. Het echte vakwerk dus!

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden