NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Utrecht gebruikt sinds 3 april 2013 als eerste gemeente in Nederland de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) van het ministerie van BZK.
Dit meldt de gemeente op haar website. Met de Wet Elektronische Bekendmaking vervalt de verplichting om officiële besluiten via huis-aan-huis- of publicatiebladen bekend te maken. Vanaf 1 januari 2014 zijn alle gemeenten wettelijk verplicht bekendmakingen online te publiceren.
De Utrechtse Gemeenteberichten zijn te vinden op www.officielebekendmakingen.nl. Daar kunnen geïnteresseerden zoeken met trefwoorden, zoals gemeente en soort besluiten. Ook kunnen belanghebbenden zich abonneren op een attenderingsservice via RSS. Daarmee krijgen ze in hun email informatie op maat die tegemoet komt aan vooraf opgegeven criteria. De informatie op internet is veelal uitgebreider dan in de krant.
Wat precies wel en wat precies niet bekend, staat in dit bestand van KOOP.
Overzicht%20bekendmaken%20en%20kennisgeven.xls
Je zult ook de verordening aan moeten passen. Lees bijgaand artikel. art%20elektronisch%20bekendmaken%5B1%5D.pdf en de aanbeveling:
De uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State maken duidelijk dat ook niets meer
het louter op elektronische wijze kennis geven in de weg
staat, mits het goed geregeld is in de zin van een wettelijke
basis. Voor de decentrale overheden betekent dat dat het
geregeld moet worden in een verordening. Feitelijk is louter
op elektronische wijze kennis geven een beleidskeuze.
Uiteindelijk kan er op die manier tegen minder geld – niet
onbelangrijk in deze tijden – meer service aan de burgers
geboden worden.
Meer gemeenten zullen volgen. Wie weet of de GVOP ook archiefwaardig is ?
Dit antwoord heb ik ontvangen over de archieffunctie van het GVOP:
Tags:
Ik ben dezelfde vraag aan het onderzoeken voor UW-Samenwerking (Gemeente Montfoort/ IJsselstein) en vond de volgende (wettelijk) eisen:
- Beschikbaar in formaat PDF/A- 1a; --- Dit is een bestandsformaat uit Mozard
- Website moet meer dan 99% uptime hebben.
- Laatste informatiebeveiligingsstandaarden
- Audit-trail.
- Kopie van publicatie wordt opgeslagen in ander gebouw.
- Archivering van datgene wat gepubliceerd wordt.
Niet allemaal even problematisch (pdf-a) maar 'kopie van publicatie wordt opgeslagen in ander gebouw' kan lastig zijn. En de meer dan 99% uptime van de website is ook iets wat ik aan het uitzoeken ben.
Rob Haans zei:
Wij zijn bij de gemeente Wageningen aan het onderzoeken in hoeverre wij zonder de gvop kunnen. We vinden de kosten voor de gvop veel te hoog. We willen een bekendmakingentool aanschaffen, archiveren de bekendmakingen in ons DMS. En natuurlijk stellen we een verordening op. Welke eisen mis ik dan nog?
Soms vraagt men zich af of ze daarbij verplicht zijn om de GVOP te gebruiken of dat overheden ook zelf een systeem mogen ontwikkelen voor hun elektronische publicaties. Dat mag inderdaad, want er is nog geen verplichting om deel te nemen aan de GVOP. De minister en de VNG zijn hierover wel in gesprek. Als overheden besluiten niet aan de centrale voorziening deel te nemen dan moeten zij wel voldoen aan alle regels en kwaliteitseisen die de wet stelt. In ieder geval is van belang dat overheden snel beslissen welk pad ze kiezen om tijdig klaar te zijn voor de nieuwe regels.
Verder lezen kan via deze link
@Yvonne, Moeten we het GVOP nu zien als een "digitaal archief" cq een deel E-depot?? Of publiceren ze alleen en slaan ze een kopie op van de digitaal originele versie wat volgens mij dan weer bij gemeenten en waterschappen zou moeten zijnj opgeslagen in een betrouwbare digitale omgeving. Of passen gemeenten "omgekeerde" substitutie toe en maken ze van digitale originelen, "papieren originelen" ?
@Henk, als iets digitaal is, is er m.i. geen sprake meer van vervanging. Het lijkt me zeer raadzaam om de digitale versies duurzaam op te slaan en te beheren gezien het belang voor de bedrijfsvoering.
@klopt, maar hoeveel gemeenten zouden nog steeds een "papieren archief" voeren?? Digitale Duurzaamheid staat niet overal hoog op de agenda, zodat ik vermoed dat er weer diverse "papieren prints" worden gemaakt om het papieren dossier en het papieren archief te completeren.
@Henk, zou dit niet centraal voor alle gemeenten bedacht moeten worden ? Daar hebben we in Nederland toch KING voor ?
@Yvonne KING ondersteunt gemeenten bij digitalisering in opdracht van de VNG. Dit vraagstuk over papieren archief lijkt m.i. meer iets voor de Archief commissie van de VNG. Maar goed, nu gaan we van het kastje naar de muur.
@Bente Het lijkt mij dat het ministerie verantwoordelijk voor de archiefzorg over het GVOP, maar dat de gemeente zelf verantwoordelijk is voor het bewijzen (voor een rechtbank) dat iets gepubliceerd is. Nu is de grap inderdaad dat je voor dit "bewijzen" archiefbescheiden nodig hebt. De vraag is hoe je aan de archiefbewijzen komt. Opties:
- Sluit een gebruiksovereenkomst af met het ministerie die borgt dat hun bescheiden beschikbaar en toegankelijk zijn wanneer jullie die nodig hebben (Succes!).
- Bewaar zelf een kopie (schermprint o.i.d.). Spreek hier een duidelijke procedure over af (wie doet wat wanneer?).
@Marco, eerder dit jaar heb ik nagevraagd of de implementatie van de GVOP ondersteund gaat worden. Ik heb als antwoord gekregen dat de prioriteit van KING bij het NUP ligt.
Voorts een artikel over het wettelijk kader van elektronisch bekendmaken. Neem bepalingen op in je verordening.
Uit de nieuwsbrief van de gemeente Geertruidenberg:
Elektronisch gemeenteblad voor onze verordeningen |
Vanaf 1 januari 2014 is elke gemeente verplicht om zijn algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) te publiceren in een elektronisch gemeenteblad. Alleen als een verordening in dit elektronische gemeenteblad is gepubliceerd, krijgt deze zijn rechtskracht. Geertruidenberg is hiervoor aangesloten bij de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Overheidspublicaties (GVOP). De vindplaats van ons elektronisch gemeenteblad is www.overheid.nl > gemeenteblad |
Op het forum VNG is de volgende bijdrage toegevoegd:
Rondom de inwerkingtreding van het laatste onderdeel van de Wet elektronische bekendmaking merkt KOOP (Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties) dat veel gemeenten (maar ook waterschappen en provincies) moeite hebben om een inzicht te krijgen in de verschillende wettelijke regels die gelden voor het publiceren van besluiten. Aangezien het van groot belang is dat een bestuursorgaan haar besluiten op de juiste manier publiceert, is er een enorme behoefte aan een lijst per soort besluit en de geldende regels voor publicatie.
In bepaalde gevallen gaat het dan over bekendmaken (dwz in de juridische zin van het woord: dus de handeling die wordt verricht om een besluit inwerking te laten treden) en in andere gevallen over het informeren van belanghebbenden (kennisgeven).
Aangezien vrijwel alle gemeenten met dit probleem worstelen, hoopt KOOP via dit forum de gemeenten van de juiste informatie te voorzien. Om de discussie te starten is in het bijgevoegde tabel een aanzet gedaan.
Ook krijgt KOOP regelmatig vragen met betrekking to de implementatie van de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiële Publicaties (GVOP). Met de GVOP kunnen gemeenten, provincies en waterschappen hun regelgeving bekendmaken in een eigen elektronisch blad. Vanaf 1 januari 2014 is deze vorm van bekendmaken wettelijk verplicht voor algemeen verbindende voorschriften.
Ook andere besluiten mogen volledig of deels elektronisch bekendgemaakt worden. Om duidelijkheid te verschaffen in wat wel en wat niet uitsluitend elektronisch mag, is het opstellen van een goede lijst van groot belang.
De link naar het VNG Forum werkt niet.
Ha Ger,
Hij werkt wel, maar wsl. alleen maar voor leden. Werkt de link naar KOOP wel ?
Anders probeer ik het art. de downloaden en bij het hoofdartikel te plaatsen.
Op de valreep nog een link naar InGovernment.
Groet,
Yvonne Welings
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door