Zo maar, een bericht uit Nijkerk uit de media vorige week: A1 Mediagroep - de stem van jouw regio!

Gemeente Nijkerk staat voor een uitdaging met betrekking tot het historisch archief. In het nieuwe gemeentehuis ontbreekt namelijk een archiefbewaarplaats, terwijl er conform de archiefwet een verplichting bestaat om het historisch archief naar een dergelijke locatie over te brengen. Na zorgvuldig onderzoek naar verschillende scenario's is besloten om het historisch archief voor een aantal jaren onder te brengen bij een commerciële archiefbewaarplaats.

Een andere trend afgelopen jaren is schaalvergroting. Door het beheer van de archiefbewaarplaats bij een buurgemeente of Regionaal Historisch Centrum onder te brengen, besparen gemeenten vaak veel kosten. Schaalvergroting (Brabantse) Archiefdiensten - BREED - over de gren...

Een groot nadeel bij uitbesteding zoals bij Nijkerk is dat er waarschijnlijk nauwelijks beheer wordt gepleegd zoals het toegankelijk maken, digitaliseren en materiële zorg. Een ander aandachtspunt is dat vanaf 2026 iedere gemeente een archivaris moet hebben aangewezen, die formeel beheerder is van de archiefdienst (tot 2026 nog archiefbewaarplaats). Hoe moet die archivaris zijn of haar werk doen? Hoe bouw je expertise op van de de AVG in relatie tot de documenten juist in een tijd dat de archiefdienst nog dichter bij de administratie komt te staan. Wie houdt toezicht over het beheer? Hoe kan je dat archivaris überhaupt controleren? 

Ook in de nieuwe archiefwet is het niet mogelijk het formele beheer en toezicht geheel te privatiseren.

Wat vind jij, zij  dit soort aanbestedingen een goede of minder 

Weergaven: 191

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden