In november 2011 heeft iedere gemeente in Noord-Brabant een brief ontvangen van de provincie Noord-Brabant met het onderwerp professionalisering van de handhaving in het omgevingsrecht.
De ramp in Moerdijk zal een ieder niet licht vergeten en wat de vorming van de Regionale Uitvoeringsdiensten is in Noord-Brabant nog niet echt iets concreets te melden. Er wordt gesproken over een Regionale Uitvoeringsdienst Midden- en West-Brabant, waar naar gradatie ingestapt kan worden.
De brief spreekt over de volgende documenten, die aan de provincie Noord-Brabant moeten worden overlegd:
- Actueel beleidsplan handhaving
- Uitvoeringsprogramma handhaving in te leveren voor 1 februari 2012
- Handhavingsjaarverslag in te leveren voor 1 mei 2012.
Veel gemeenteraden hebben de brief op de agenda geplaatst voor de komende weken. Bijna jaloers makend als je hebt gezien en nog steeds af en toe ziet hoe gemeenten worstelen met de OLO, scannen en de hybride archivering. 09-%20Professionalisering%20handhaving%20omgevingsrecht%5B1%5D.pdf
Je zou bijna wensen dat de archivering in deze ook zo urgent op de agenda was geplaatst.
Mijn vraag is of je als informatiemedewerker bij het inrichten van de processen ook deze handelingen hebt meegenomen of is dit totaal nieuws voor je ?
Waar ik ook benieuwd naar ben, zijn de provincies in andere gebieden ook zo actief op handhaving ? In het bestuursakkoord VNG/IPO werd toch ook gesproken over vermindering van regeldruk en controletoren (hfd. 4)?