NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Naar aanleiding van een topic over het verlengen van de bewaartermijn van reisdocumenten n.a.v. van de verlening van de geldigheid van deze documenten heb ik onderzocht of deze aanpassing in de bewaartermijn ook al door ons werd toegepast.
Tot mijn verbazing trof ik geen dossiers aan in het door ons gebruikte DMS.
Aanvraagformulieren voor reisdocumenten worden door Burgerzaken gescand in het RAAS (Reisdocumenten Aanvraag en Afgifte Station). De originele aanvraagformulieren worden naar alle waarschijnlijkheid door Burgerzaken (krijg nog antwoord op mijn vraag) vernietigd na invoer.
Welke status heeft deze data en hoe is het eigenaarschap geregeld van deze data? Naar mijn (bescheiden) mening dienen de originele aanvraagformulieren voor de vastgelegde periode bewaard te worden.
Kan RAAS dienen als archiveringsomgeving als het college een vervangingsbesluit heeft genomen voor dit proces? Ik stel dit maar als open vraag om zoveel mogelijk input te krijgen. Zelf heb ik mijn twijfels hierover....
Tags:
1.1 Nationaal paspoort met 32 bladzijden (PN)
1.2 Tweede paspoort met 32 bladzijden (TN), naast een PN of ZN
1.3 Zakenpaspoort met 64 bladzijden (ZN), kan niet naast een PN
1.4 Tweede zakenpaspoort met 64 bladzijden (TE), naast een PN of ZN
1.5 Nederlandse identiteitskaart (NIK), geldig voor een beperkt aantal landen
1.6 Faciliteitenpaspoort (PF)
1.7 Vluchtelingenpaspoort (PV), met een maximale geldigheidsduur van vijf jaar
1.8 Vluchtelingenpaspoort (PV), met een maximale geldigheidsduur van drie jaar
1.9 Vreemdelingenpaspoort (PB), met een maximale geldigheidsduur van vijf jaar
1.10 Vreemdelingenpaspoort (PB), met een maximale geldigheidsduur van drie jaar
1.11 De volgende reisdocumenten worden niet door de gemeente afgegeven en worden alleen opgenomen na mededeling van de bevoegde autoriteiten:
Paspoort
Nederlandse ID-kaart
Indien een reisdocument, niet zijnde een nooddocument, definitief aan het verkeer wordt onttrokken en is afgegeven door:
het hoofd van de Nederlandse consulaire post in het buitenland;
de burgemeester van Den Haag, indien geen woonplaats is vermeld of indien deze het reisdocument heeft verstrekt aan een houder die ten tijde van de verstrekking blijkens de in het reisdocument vermelde woonplaats niet als ingezetene in de GBA was ingeschreven;
de autoriteit van de Nederlandse Antillen of Aruba;
de burgemeester van de gemeente waar de houder voor het laatst als ingezetene in de GBA was ingeschreven indien het reisdocument niet door de hiervoor genoemde autoriteit was verstrekt
dan wordt de desbetreffende autoriteit met gebruikmaking van (model-)formulier C3 hiervan in kennis gesteld.
Het bovengenoemde geldt ook voor elk bijgeschreven kind.
Indien een kind wordt bijgeschreven of doorgehaald dan wordt een kennisgeving naar gemeente gestuurd, waar het kind als ingezetene in de GBA staat ingeschreven.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door
Bron: Kennisbank Burgerzaken link
De praktische kant voor het verstrekken van reisdocumenten is per 1 oktober 2001 totaal veranderd. Vanaf dat moment wordt het reisdocument centraal geproduceerd. Voor het verkrijgen van een reisdocument moet men tweemaal aan de balie van burgerzaken verschijnen: eenmaal voor de aanvraag en eenmaal om het op te halen. Kinderen die bijgeschreven worden, moeten ook aan de balie verschijnen. Iedereen moet een foto overleggen en voor iedereen wordt een aanvraagformulier geproduceerd.
De registratie in de GBA van de categorie reisdocumenten kent een afwijkende structuur ten opzichte van de andere categorieën. Dit komt onder andere doordat deze categorie geen historie kent, terwijl hier wel redenen voor zijn, denk bijvoorbeeld aan een inname.
Een overzicht van de verschillende mogelijkheden is aangegeven in de HUP hoofdstuk 6.7.
Let op! Voor elke afgifte van een Nederlands reisdocument, met uitzondering van de Nederlandse identiteitskaart (NIK), geldt dat betrokkene niet op de signaleringslijst (aangetekend in categorie 12 onder de code 'signalering met betrekking tot het verstrekken van een Nederlands reisdocument') mag voorkomen.
Slechts in grote lijnen wordt aangegeven hoe deze procedure verloopt. Voor het exacte verloop wordt u verwezen naar de documentatie van uw leverancier en het RAAS. Raadpleeg deze.