NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Wie heeft al ervaring in de eigen organisatie opgedaan met Sharepoint of Alfresco Share?
Voor welke functionaliteiten is gekozen en hoe is deze afweging tot stand gekomen?
Mijn eerdere discussiepunt rond informatie- en documentdeling heeft geen respons opgeleverd. Het zou heel mooi zijn als mijn nieuwe poging wel reacties oplevert, ik ben benieuwd
Tags:
Hallo Glenn,
Wat mij betreft beter een late reactie dan geen reactie. Het leuke en goede is, dat de discussie gaande blijft. Inmiddels heb ik mijn eindopdracht voor de LRM opleiding van VHIC ingeleverd. Het is nu wachten op een hopelijk positieve beoordeling. Hoe verder mijn geadviseerde vervolgstappen binnen de gemeentelijke organisatie zullen worden opgepakt is een tweede. De gemeente Groningen, waar ik werk, zit momenteel in allerlei organisatieontwikkelingen. De techniek voor verdergaande digitalisering speelt daar zeker een niet onbelangrijke rol in. Echter de prioriteitsstelling voor vervlechting van techniek tbv een efficiënte informatiehuishouding en documentbeheer ligt niet vanzelfsprekend bij (alleen) een afdeling informatiebeheer. Ook de rol van informatieadviseur/recordmanager moet nog meer zijn beslag krijgen als gelijkwaardige partner van een I-architect en Informatiemanager. Ook bij ons gaat het stap voor stap, want niet alleen techniek speelt een rol maar ook geld. Afhankelijkheden, die niet altijd direkt stuurbaar zijn en dan pak ik, net als jij, op wat mogelijk is. Samenwerking staat ook voor mij centraal, maar vooral ook praktische haalbaarheid en communicatie over het informatiebeheer als onderdeel van het proces en niet als sluitstuk.
Beleidsmakers van het Informatiemanagement waren ten tijde van mijn eindopdracht bezig de mogelijkheden te onderzoeken van SharePoint. Dus mijn eindopdracht leek goed aan te sluiten op wat er al leefde qua ontwikkelingen binnen de organisatie. Ik volg het en ben benieuwd waar we uiteindelijk uitkomen.
Tot slot: ik had op een cursusdag van de VHIC van de (belgische) docent Filip Boudrez al begrepen, dat de situatie in België verschilt van de Nederlandse. Het voordeel bij jullie is misschien, als ik kijk naar het Vlaams archiefdecreet, dat het praktisch is en meer gericht kan zijn op de toekomstige ontwikkelingen? Terwijl in Nederland de wetgeving maar moeizaam aangepast kan worden op de digitale toekomst, laat staan flexibel anticiperen op de toekomst.
Dankjewel voor je reactie, vriendelijke groet, Hillie
Ik weet dat ik wat laat ben, maar ik heb een paar weken niet de tijd gevonden op BREED te komen kijken. Ook bij ons speelt dit een rol, maar wij zijn daar nog nog niet zo ver mee. Wij beginnen dat nu pas uit te bouwen. Dat heeft, kort gezegd, twee redenen: reden 1: voor mijn komst werd er in mijn organisatie nog weinig gedaan aan efficiënte informatiehuishouding en documentbeheer. Ik ben dat dus nog stap voor stap aan het opbouwen, en heb mij de voorbije tijd vooral geconcentreerd op snelle, kleinere oplossingen om te zorgen dat de toestand niet meer zou verslechteren, dit terwijl ik de structuur en gevoeligheden binnen de Vlaamse overheid in het algemeen en binnen mijn eigen beleidsdomein in het bijzonder onder de knie kreeg. Reden 2: onze wetgeving is nog in volle ontwikkeling. Er is wel een Vlaams Archiefdecreet, maar de uitvoeringsbesluiten, met de praktische invulling, zijn nog niet klaar.
Nu gaan we dus stap-voor-stap beginnen. We concentreren ons nu vooral op processen waaraan verschillende afdelingen samen moeten werken.
Hillie Damman zei:
Vanuit mijn rol als DIV adviseur, met als kader de wettelijke archiefregels, tracht ik de belangen vanuit het primaire werkproces nader tot elkaar te brengen met als doel een efficient (digitaal)werkproces.
Speelt dit in jouw werksituatie ook en hoe vergevorderd is dat proces in jouw organisatie?
Hallo Glenn,
Ook dank voor deze literatuurtip, groet Hillie
Glenn Maes zei:
Trouwens, er is nog interessant boek over SharePoint geschreven, namelijk SharePoint in Bedrijf van Danny Burlage. Dat gaat niet zo zeer over hoe je met SharePoint moet werken, i.t.t. het boek van Van der Woude, maar vooral over wat je met SharePoint kunt doen. Zo zijn er hoofdstukken over document- en records management, zoekfuncties, het werken aan projecten enz. Het is ook nu weer heel duidelijk geschreven. Ik gebruik het bij het aftoetsen of SharePoint de nuttige tool is voor het beoogde doel van een bepaald project.
Hallo Joost,
Dank voor deze actie, ik ben benieuwd en ga op onderzoek uit.
Vriendelijke groet, Hillie
Joost Geraets zei:
Hillie, ik heb jouw vraag vandaag geplaatst en -linkt in de LinkedIn group NOiV, zie 'Attendering: 'Sharepoint of Alfresco Share' een discussie op de BRE...'. Arno Jonkheer reageert daar als volgt: "... momenteel ben ik o.a. verantwoordelijk voor een project waarbij wij zowel de mogelijkheden van sharepoint, filenet en alfresco onderzoeken en toepassen om te komen tot een oplossing, waarbij o.a. het principe van "eenmalige opslag en meervoudig gebruik" gehanteerd dient te worden." Arno is projectmanager bij het ministerie van Defensie. Wellicht kunnen jullie kennis uitwisselen / delen ? (LinkedIn profiel Arno: http://www.linkedin.com/profile/view?id=130338981)
Hoi Hillie,
Ik weet dat bijvoorbeeld de gemeenten Zaanstad en Den Bosch ook met dezelfde problematiek bezig zijn. Ook bij de Technische Universiteit Eindhoven zijn ze bezig met een project om een gebruikersvriendelijke samenwerkingsomgeving (in hun geval SharePoint) te combineren met de wens vanuit de bedrijfsvoering om informatie op een goede manier te borgen (RMA).
In mijn ervaring zijn collaboration tools als SharePoint bij uitstek geschikt als omgeving om kenniswerkers eenvoudig content te laten creëren en delen maar wat bewerkelijker als omgeving waarin je principes als records management en zaakgericht werken wil implementeren.
Mocht je in contact willen komen met de betreffende organisaties dan laat het me weten.
Groet, Bart
Hillie Damman zei:
Beste Rob,
Mijn vraagstuk gaat zijn laatste fase in en op dat moment ontving ik de mail over je reactie. Heel leuk, dat er toch weer een reactie binnenkomt. Voorzichtig concludeer ik, dat Sharepoint een mooie optie lijkt om twee belangen bij elkaar te laten komen. Namelijk de wens vanuit het primaire proces om samen te werken aan documenten en vanuit het ondersteunende proces de wens tot verantwoord informatiebeheer. Wat is overigens jouw praktijkervaring met Sharepoint online? Is het in jouw gemeente al ingezet en in welk stadium is het?
Vanuit mijn rol als DIV-adviseur probeer ik verbinding te leggen tussen het DMS-systeem en mogelijk in de nabije toekomst Sharepoint (Online). De technische kant van beide systemen is voor mij soms een lastige om te communiceren. Er is nog wel een wereld van verschil te overbruggen tussen informatiebeheer en moderne ICT-oplossingen. Wat mij betreft een prikkel om te blijven zoeken naar integratie in het bedrijfsproces. Is jouw invalshoek een technische of vanuit de informatiebeheer hoek?
In ieder geval met dank voor je informatie en je informatie ga ik benutten.
Vriendelijke groet, Hillie Damman
Hallo Bart,
Heel graag (liefst per mail/telefoon) zou ik in contact willen komen met de (of één van de) organisaties die al verdere stappen heeft gezet in een SharePoint omgeving. Het lijkt erop, dat een gebruiksvriendelijke samenwerkingsomgeving in onze organisatie steeds actueler wordt. Daarom is het nu voor mij een goed moment om in contact te willen komen met een van jouw contactpersonen.
Dankjewel alvast voor je medewerking, vriendelijke groet, Hillie
Bart Rossieau zei:
Hoi Hillie,
Ik weet dat bijvoorbeeld de gemeenten Zaanstad en Den Bosch ook met dezelfde problematiek bezig zijn. Ook bij de Technische Universiteit Eindhoven zijn ze bezig met een project om een gebruikersvriendelijke samenwerkingsomgeving (in hun geval SharePoint) te combineren met de wens vanuit de bedrijfsvoering om informatie op een goede manier te borgen (RMA).
In mijn ervaring zijn collaboration tools als SharePoint bij uitstek geschikt als omgeving om kenniswerkers eenvoudig content te laten creëren en delen maar wat bewerkelijker als omgeving waarin je principes als records management en zaakgericht werken wil implementeren.
Mocht je in contact willen komen met de betreffende organisaties dan laat het me weten.
Groet, Bart
Hillie Damman zei:Beste Rob,
Mijn vraagstuk gaat zijn laatste fase in en op dat moment ontving ik de mail over je reactie. Heel leuk, dat er toch weer een reactie binnenkomt. Voorzichtig concludeer ik, dat Sharepoint een mooie optie lijkt om twee belangen bij elkaar te laten komen. Namelijk de wens vanuit het primaire proces om samen te werken aan documenten en vanuit het ondersteunende proces de wens tot verantwoord informatiebeheer. Wat is overigens jouw praktijkervaring met Sharepoint online? Is het in jouw gemeente al ingezet en in welk stadium is het?
Vanuit mijn rol als DIV-adviseur probeer ik verbinding te leggen tussen het DMS-systeem en mogelijk in de nabije toekomst Sharepoint (Online). De technische kant van beide systemen is voor mij soms een lastige om te communiceren. Er is nog wel een wereld van verschil te overbruggen tussen informatiebeheer en moderne ICT-oplossingen. Wat mij betreft een prikkel om te blijven zoeken naar integratie in het bedrijfsproces. Is jouw invalshoek een technische of vanuit de informatiebeheer hoek?
In ieder geval met dank voor je informatie en je informatie ga ik benutten.
Vriendelijke groet, Hillie Damman
Hoi Hillie,
Is goed. Kan nergens een emailadres of telefoonnummer van je vinden. Kun jij me een email sturen met je contactgegevens? Mijn adres is rossieau@circlesoftware.nl
Groet,
Bart
Hillie Damman zei:
Hallo Bart,
Heel graag (liefst per mail/telefoon) zou ik in contact willen komen met de (of één van de) organisaties die al verdere stappen heeft gezet in een SharePoint omgeving. Het lijkt erop, dat een gebruiksvriendelijke samenwerkingsomgeving in onze organisatie steeds actueler wordt. Daarom is het nu voor mij een goed moment om in contact te willen komen met een van jouw contactpersonen.
Dankjewel alvast voor je medewerking, vriendelijke groet, Hillie
Bart Rossieau zei:Hoi Hillie,
Ik weet dat bijvoorbeeld de gemeenten Zaanstad en Den Bosch ook met dezelfde problematiek bezig zijn. Ook bij de Technische Universiteit Eindhoven zijn ze bezig met een project om een gebruikersvriendelijke samenwerkingsomgeving (in hun geval SharePoint) te combineren met de wens vanuit de bedrijfsvoering om informatie op een goede manier te borgen (RMA).
In mijn ervaring zijn collaboration tools als SharePoint bij uitstek geschikt als omgeving om kenniswerkers eenvoudig content te laten creëren en delen maar wat bewerkelijker als omgeving waarin je principes als records management en zaakgericht werken wil implementeren.
Mocht je in contact willen komen met de betreffende organisaties dan laat het me weten.
Groet, Bart
Hillie Damman zei:Beste Rob,
Mijn vraagstuk gaat zijn laatste fase in en op dat moment ontving ik de mail over je reactie. Heel leuk, dat er toch weer een reactie binnenkomt. Voorzichtig concludeer ik, dat Sharepoint een mooie optie lijkt om twee belangen bij elkaar te laten komen. Namelijk de wens vanuit het primaire proces om samen te werken aan documenten en vanuit het ondersteunende proces de wens tot verantwoord informatiebeheer. Wat is overigens jouw praktijkervaring met Sharepoint online? Is het in jouw gemeente al ingezet en in welk stadium is het?
Vanuit mijn rol als DIV-adviseur probeer ik verbinding te leggen tussen het DMS-systeem en mogelijk in de nabije toekomst Sharepoint (Online). De technische kant van beide systemen is voor mij soms een lastige om te communiceren. Er is nog wel een wereld van verschil te overbruggen tussen informatiebeheer en moderne ICT-oplossingen. Wat mij betreft een prikkel om te blijven zoeken naar integratie in het bedrijfsproces. Is jouw invalshoek een technische of vanuit de informatiebeheer hoek?
In ieder geval met dank voor je informatie en je informatie ga ik benutten.
Vriendelijke groet, Hillie Damman
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door