NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De gemeentelijke selectielijst bevat geen criteria welke foto's wel of niet moeten worden bewaard c.q. vernietigd.
Algemene criteria die bij de selectie een rol spelen:
Verder kunnen hier aan toegevoegd worden:
Het onder punt 2 genoemde criterium kan worden gespecificeerd naar:
Richtlijnen selectie
Hieronder staan praktische richtlijnen opgesomd om de selectie bij gemeenten te vereenvoudigen. Het betreft hoofdzakelijk een uitwerking van ‘het belang van de afgebeelde onderwerpen.’
Mijn vraag is welke selectiecriteria hanteert jullie organisatie?
Tags:
Hoi Yvonne,
Mijn organisatie hanteert, op de afdeling DIV tenminste, geen selectiecriteria. Als foto's als bijlage van overige stukken binnen komen dan worden ze gewoon verwerkt binnen het zaaksysteem en krijgt het de juiste bewaartermijn mee.
Het team communicatie beheerd wel een fotobank maar wij beschouwen dat niet als archief. Zijn foto's dan archiefbescheiden volgens de archiefwet?
Gegroet Jan-Jaap
Ja, de archiefwet spreekt van ongeacht de vorm, dus foto's vallen onder deze reikwijdte. Vaak is het zo dat DIV/informatievoorziening/DIM niet echt de expertise in huis hebben om die selectie te maken.
Hoe zit het bij jullie bij Geo, daar berusten toch de luchtfoto's? Daar komen binnenkort nieuwe handreikingen voor de aanbestedingen beschikbaar. Mochten ze zijn vastgesteld, dat zal ik dat via BREED laten weten.
Een goed voorbeeld hoe luchtfoto's een rol spelen bij archiefdiensten:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/286076/streekarchief-digitaliseert-o...
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door