NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Ik vraag mij af of er ergens in ons land al sprake is van een (vorm) van samenwerking tussen buurgemeenten en of daarbij een gezamenlijke aanbesteding is geweest voor een zaaksysteem. Ik zou dan ook meteen wat input vanuit jullie allen willen hebben over de voor- en nadelen van zo'n samenwerking. Bijvoorbeeld: bij een gezamenlijke aanbesteding van een zaaksysteem denk ik aan een "gesplitst" gebruik van het systeem met de voordelen dat men van elkaar kan leren door kennisdelen omdat men juist van hetzelfde systeem gebruik maakt. Ik doe nu maar even een gooi, ik ben benieuwd hoe jullie gedachten hierover zijn. Let wel; ik ga hier uit van een vorm van "regionale" samenwerking.
Tags:
Dag Edward, vanuit KBenP Zaakgericht Werken ben ik betrokken geweest bij de aanbesteding van DESOM rondom Enkhuizen en momenteel ben ik betrokken bij de aanbesteding van de Drechtsteden.
Wellicht kan ik je wat van mijn ervaringen van daar delen, maar ik heb nog niet helemaal scherp wat je precies zoekt.
Wat ik precies wil weten is het volgende:
Er zijn bijvoorbeeld 2 gemeenten die in de toekomst nauwer willen samenwerken op verschillende gebieden. Stel dat er een aanbesteding gedaan moet worden voor een zaaksysteem en beide gemeenten willen dit zaaksysteem inrichten naar de behoeften van de organisaties. Je krijgt dan in feite 2 verschillende zaaksystemen (qua inrichting) maar wel van dezelfde leverancier. Er zijn wellicht voordelen uit te halen voor wat betreft het functioneel beheer, ict-gerelateerde kwesties, gebruikerservaringen uitwisselen etc., maar ook de aanschafkosten zijn misschien een voordeel, maar dat weet ik dus niet. Zijn hier voorbeelden van? Dat is eigenlijk waar ik naar op zoek ben.
Sven Blom | KBenP zei:
Dag Edward, vanuit KBenP Zaakgericht Werken ben ik betrokken geweest bij de aanbesteding van DESOM rondom Enkhuizen en momenteel ben ik betrokken bij de aanbesteding van de Drechtsteden.
Wellicht kan ik je wat van mijn ervaringen van daar delen, maar ik heb nog niet helemaal scherp wat je precies zoekt.
Er zijn zeker voordelen te behalen. Hoe nauwer een samenwerking is, des te groter zijn de voordelen.
Als je echt nauw samenwerkt zou je één aanbesteding kunnen doen voor één installatie en met eenmalig onderhoud en beheer. De zaaktypen zou je dan nog eventueel wel kunnen splitsen, maar dit gaat natuurlijk ten kosten van je winst op beheer. Deze manier zal zeker invloed hebben op de aanschafkosten bij de aanbesteding.
Als je los installeert zullen de voordelen bij de aanbesteding denk ik beperkt zijn. Wel kan je samen aanbesteden dus de investering in de aanbesteding zelf (interne uren en evt. externe ondersteuning) kan je delen. De oplossing zal ongeveer even duur zijn als een losse aanbesteding per organisatie.
Daarna zijn inderdaad de voordelen zoals je ze zelf noemt. In de praktijk zijn die erg lastig meetbaar te maken komen die vooral neer op de bereidwilligheid van bijvoorbeeld de functioneel beheerders.
Helpt dit?
Dank voor jullie reacties, ik ben weer iets wijzer geworden.
Ik ben wel benieuwd naar je conclusies en plan nu eigenlijk. Koppel je nog terug?
Als ik nog even reclame mag maken: wellicht is dit wat voor je oriëntatie: http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/live/
Hallo Sven, het is slechts een verkenning om een idee te krijgen van wat er o.a. komt kijken bij een eventuele vorm van samenwerking tussen twee buurgemeenten. Er is nog niets concreets in beeld. Ik neem je suggesties natuurlijk mee in deze verkenning. Dank daarvoor.
Sven Blom | KBenP zei:
Ik ben wel benieuwd naar je conclusies en plan nu eigenlijk. Koppel je nog terug?
Als ik nog even reclame mag maken: wellicht is dit wat voor je oriëntatie: http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/live/
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door