NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
In Binnenlands Bestuur wordt bericht dat kleine gemeenten niet kunnen ontkomen aan herindelingen . Kleine gemeenten is m.i. een rekbaar begrip, zijn dat gemeenten met 15.000 of 8.000 inwoners ? Annemarie Jorritsma deed deze uitspraak tijdens een VNG-congres, waarvan de congresgangers zich uitspraken voor intensieve en verdergaande regionale samenwerking van gemeenten boven de huidige, geleidelijke weg van herindeling-van-onderop als gemeenten dat zelf willen. Dat sluit wel aan bij de commissie Kalden om de provincies af te schaffen en gemeenten op te schalen naar 30 regiogemeenten. Dat in een tijd dat het voorstel voor de vorming van Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) inzake de WABO niet door de Eerste Kamer komt.
De vraag die ik aan de orde wil stellen wat voor gevolgen heeft dat voor de gemeentelijke informatievoorziening en de bijbehorende ICT ? Leidt dit meer tot efficiëntie en kostenbesparing ?
Betekent dit dat we met minder personeel deze tak van sport gaan beoefenen ? Gaan we in navolging van de RUD's Regionale DIV diensten vormen ?
Misschien in een tijd van bezuinigingen, zinvol om hierover na te denken ?
Tags:
Ik hoor her en der wel dat er over gedacht wordt, maar merk dat juist DIV-medewerkers zelf huiverig zijn, zowel vanwege hun eigen baan als vanwege de angst dat in samenvoeging een stuk kwaliteit verloren kan gaan.
Als je bedenkt dat e-depots ook meerdere organisaties kunnen ondersteunen, dan is het niet raar dat DIV ook samengevoegd kan worden. Zou zelfs beter kunnen zijn, omdat je ICT-technisch gezien betere voorzieningen zou kunnen aanleggen, mits dat goed gebeurt....
In de regio Nijmegen willen 10 gemeenten samenwerken op ICT, DIV volgt ?
Zie deze link.
Er komen geen regionale DIV diensten.
Het volledig inrichten van een Shared Service Centrum enkel en alleen voor een aantal samengevoegde DIV afdelingen is niet de moeite van de door de deelnemende gemeenten te nemen investering waard.
Pas als DIV verder durft te kijken dan het eigen vakgebied en vervolgens ook durft uit te spreken dat zij slechts een onderdeel is van het geheel aan dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, de stap durft te zetten naar verdere samenwerking met andere dienstverlenende organisatieonderdelen zoals het KCC, ICT, het primaire proces en zo voort, DAN heeft het pas nut om met collega gemeenten na te gaan denken over het inrichten van een shared service centrum of een regionale uitvoeringsdienst.
@ Bas de Groot --- Huiverig of niet. De DIV medewerker houdt deze trend niet tegen. Als het excuus het verlies van kennis en kwaliteit is, durf ik te beargumenteren dat dat argument geen stand houdt. Het is juist gebrek aan kennis en gebrek aan kwaliteit dat de meeste DIV-afdelingen parten speelt.
@Chris, in mijn directe werkomgeving zie ik wel samenwerkingsverbanden, die niet altijd op instutioneel niveau zijn vertaald.
Een voorbeeld Equalit (Oosterhout) ondersteunt ICT, maar ik zie dat de DIV ook onderling op deelonderwerpen samenwerken. Begint bij ICT, maar DIV volgt. Ook drie gemeenten hebben de intentie uitgesproken op DIV gebied te gaan samenwerken. De keuze voor het DMS is identiek en ook bedrijfsapplicaties worden in gezamenlijkheid aangeschaft. Een belemmering voor samenwerking is vaak een heel praktische, die ook Wouter Keller deze week aan de orde stelde, ben je een Centric of een Pinkroccade gemeente. Samenwerking is vaak dan al niet mogelijk.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door