NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Vanaf 2021 gaat de Omgevingswet in werking. En moet het basisniveau voor de landelijke voorziening in 2020 op orde zijn.
De gegevens/ documenten van de aanvrager / initiatiefnemer komen in het DMS van de LV. Hier wordt een projectmap aangemaakt. Na definitief indienen ontstaat een werkmap voor het bevoegd gezag (toegewezen op basis van adres/ locatie en gevraagde activiteit). Het bevoegd gezag krijgt een verzoeknummer (registratiekenmerk).
Om de aanvraag / het verzoek tot aanpassing / wijziging in de omgeving/ locatie te kunnen behandelen heeft het bevoegd gezag in meerdere gevallen ook gegevens van ketenpartners nodig. Het samenwerken gaat in een aparte map: de samenwerkingsmap. Aan deze functionaliteit wordt op dit moment gewerkt.
Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen:
Bij het indienen geeft de aanvrager zelf een projectnaam op. Deze naam is gelijk aan de naam van de werkmap die het bevoegd gezag moet raadplegen in de DSO LV. De enige restrictie die de mapnaam kent is 120 tekens. De naam van de projectmap (/ werkmap) kan niet gewijzigd worden.
Het bevoegd gezag haalt de gegevens en documenten vanuit de werkmap en plaatst deze in het eigen vergunningensysteem (VTH) of zaaksysteem. Voor het maken van een samenwerkingsmap in de DSO omgeving kan het bevoegd gezag wel zelf de naam verzinnen. Er moet straks ook een functionaliteit beschikbaar komen die het mogelijk maakt vanuit het eigen VTH- of zaaksysteem de samenwerking te starten.
Verder:
De projectmap blijft bestaan zolang het proces loopt. Na afhandeling archiveert het bevoegd gezag de zaak. In het DMS van de DSO -LV worden alleen de "hashes" bewaard. Versleuteling/ algoritme voor dataverwerking voor bijvoorbeeld een bepaald persoon. Een soort audit trail noem ik het maar en corrigeer me wanneer het niet klopt.
Ik meen te hebben begrepen dat alle bestandsformaten zijn toegestaan bij het vullen van de projectmap.
Vragen:
Is het een bezwaar, hooguit vervelend of maakt het niet uit dat het bevoegd gezag de naam van een werkmap niet kan veranderen in de DSO LV?
De archiefzorgdrager / bevoegd gezag kan uiteindelijk zijn ordening, naamgeving en registraties in het eigen systeem of systemen wel zelf bepalen.
Het kan dus zijn dat een aanvrager kiest voor een projectmap met een onjuiste, onvolledige, vage beschrijving of naam.
Of zouden er aanvullende minimale richtlijnen/ eisen moeten worden gesteld aan het samenstellen van de naam voor de projectmap/ werkmap in de DSO LV binnen de maximale 120 tekens?
Tags:
Goede vraag. Je bent duidelijk beter geïnformeerd dan ik. Twee weken geleden mocht ik de sneak preview van het DSO bijwonen bij de gemeente 's-Hertogenbosch. Een sneak preview is geen uitgebreide test. Wat ik ervan begreep is, stel je hebt de bekende kapvergunning van een boom en je hebt een beschermde vogelsoort, die net in die boom nestelt. Voor de kapvergunning verleent de gemeente een vergunning en de beschermde vogelsoort de provincie. Dan voorziet het systeem en in de Dat hoeft de burger niet zelf een loket gedachte dat in het geval van de beschermde vogelsoort de vergunning door de gemeente wordt doorgezet naar de provincie. Dat hoeft de burger niet zelf te doen. Iedere ketenpartner heeft zijn of haar verantwoordelijkheid. Het DSO archiveert niets net als zoals nu met het OLO en ruimtelijke plannen. Vanuit het DSO worden de documenten doorgezet naar het zaaksysteem of specifieke vak applicatie. Zie ook bijgevoegde foto's. Het DSO is meer dan het OLO omdat het ook ruimtelijke plannen en AIM toevoegt en de genoemde functionaliteiten.
Bekendmaken gaat via KOOP/PLOOI maar dat wordt anders gevoed dan met de Wet open overheid.
Koppeling naar mijn overheid gaat volgens mij via het eigen gemeentelijke systeem.
Ik ben in de veronderstelling dat de indiener bij 1 bevoegd gezag terecht komt op basis van locatie en activiteit en dat deze verder de samenwerking initieert met de andere ketenpartners / bevoegd gezag.
Het klopt dat het DSO LV niets archiveert. Deze functioneert als ‘ doorgeefluik’ .
Er zijn 3 koppelvlakken:
Zie ketenplaat DSO (versimpelde weergave) zie link hieronder.
Mijn info heb ik uit een presentatie van het Nationaal Archief in Harderwijk en de laatste kwartaaldemonstratie van de DSO dag in Zeist (10 september).
Zie sessie 10 rechterkolom (technisch aansluiten op de DSO)
https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/actueel/evenementenagenda/eve...
Yvonne Welings zei:
Goede vraag. Je bent duidelijk beter geïnformeerd dan ik. Twee weken geleden mocht ik de sneak preview van het DSO bijwonen bij de gemeente 's-Hertogenbosch. Een sneak preview is geen uitgebreide test. Wat ik ervan begreep is, stel je hebt de bekende kapvergunning van een boom en je hebt een beschermde vogelsoort, die net in die boom nestelt. Voor de kapvergunning verleent de gemeente een vergunning en de beschermde vogelsoort de provincie. Dan voorziet het systeem en in de Dat hoeft de burger niet zelf een loket gedachte dat in het geval van de beschermde vogelsoort de vergunning door de gemeente wordt doorgezet naar de provincie. Dat hoeft de burger niet zelf te doen. Iedere ketenpartner heeft zijn of haar verantwoordelijkheid. Het DSO archiveert niets net als zoals nu met het OLO en ruimtelijke plannen. Vanuit het DSO worden de documenten doorgezet naar het zaaksysteem of specifieke vak applicatie. Zie ook bijgevoegde foto's. Het DSO is meer dan het OLO omdat het ook ruimtelijke plannen en AIM toevoegt en de genoemde functionaliteiten.
Bekendmaken gaat via KOOP/PLOOI maar dat wordt anders gevoed dan met de Wet open overheid.
Koppeling naar mijn overheid gaat volgens mij via het eigen gemeentelijke systeem.
Aanvulling/ correctie: ook van de helpdesk van " Aan de slag met de Omgevingswet" heb ik info ontvangen!
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door