NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Hoi,
Op dit moment zijn we de processen bij de wijkregisseurs onder de loep aan het nemen. Waar we tegen aanlopen is dat zij zoveel verschillende werkzaamheden uitvoeren met zoveel verschillende mogelijke resultaten dat het overzicht kwijt begint te raken, laat staan dat we deze processen simpel en efficiënt kunnen structureren. Ik ben heel benieuwd welke processen andere gemeenten gebruiken voor dit vraagstuk en hoe zij het e.e.a. hebben aangepakt.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Tags:
Zag ooit dit voorbij komen: https://www.movisie.nl/sites/default/files/bestanden/applicaties/st...
en deze handreiking van de VNG:
Wouter,
de werkwijzen van zo'n team zijn geen processen maar praktijken. Dat is een significant verschil: de dagelijkse praktijken worden afgeleid van processen, door te bepalen wie die activiteiten uit de processen hoe moet uitvoeren. Nou blijkt er voor iedere dienstverlener een uniforme procesarchitectuur te bestaan waar je die praktijken van af kunt leiden. Die architectuur begint langzamerhand ook door te dringen tot de gemeentelijke dienstverleners. Vraag maar bij gemeente Edam-Volendam, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht, Dommelvallei. Zij gebruiken inmiddels het managementsysteem-denken van USM voor een efficiënte dienstverlening. Diverse andere gemeenten beginnen inmiddels ook de denkwijze van USM toe te passen, vaak vanaf een enkel team (bv Begraafzaken, of ICT). Dat creëert een simpel overzicht over de werkzaamheden van dat team. USM is alleen kennis, en wordt ondersteund met een gratis toolkit, dus je kunt het op eigen kracht toepassen. Wil je daar meer over weten, volg dan een keer een gratis workshop van Stichting SURVUZ: https://usm-portal.com/online-usm-workshop.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door