NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Beste informatiespecialisten,
Zijn er onder u collega's die voor Veiligheidsregio's werken en ervaring hebben met zaakgericht werken met een procesmatige aanpak? Ik heb het idee dat alle tot stand gekomen Veiligheidsregio's los van elkaar het wiel aan het uitvinden zijn. Dit is m.i.z. erg tijdrovend en intensief en dus..... onnodig. Dat geldt niet alleen voor procesmatig werken maar b.v. ook voor Selectielijsten t.b.v. Selectie en Vernietiging e.d.
Het zou mooi zijn als er een Landelijk Platform opgericht wordt voor Veiligheidsregio's.
Voorheen maakte de Brandweer gebruik van de faciliteiten die geboden werden door Gemeenten.
Tegenwoordig zijn we zelfstandig en zelf verantwoordelijk voor informatiehuishouding e.d. en kunnen hier ook voor "afgerekend" worden.
Ik ben reuze benieuwd naar jullie reacties.
Vriendelijke groet,
C.Duijn
Brandweer Brabant-Noord / Veiligheidsregio Brabant-Noord
Tags:
Beste Charley,
Volgens mij is er op linkedin een discussiegroep DIV veiligheidsregio's.
Daarnaast zou je contact op kunne nemen met Monique Aarts of Jeroen Arkestijn van veiligheidsregio MiddenWestBrabant (Tilburg / Breda). Zij werken net als Veligheidsregio ZuidOostBrabant (Eindhoven Euridyce van Vliet) met Corsa en I-Controler en proces kenniskaarten voor hun informatie zoals DSP/ ZTC en "processen".
Mvrgr Klaas van der Heijden
Beste Charley,
Je kunt de VNG machtigen om de (inter)gemeentelijke selectielijst te gebruiken.
De bijlage kan ook worden gedownload via de website van de VNG link.
Bijlage
MACHTIGINGSFORMULIER
Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam / de gemeenschappelijke regeling
………...
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden
op basis van artikel 30 en 40 van de Archiefwet
machtigt
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om met in acht neming van de bepalingen in de
Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995:
1. aansluiting te verzoeken op de geactualiseerde'Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen opgemaakt of ontvangen vanaf l januari 1996’; (Staatscourant 25 juni 2012 nr. 11906).
2. namens het dagelijks bestuur waar nodig een Ontwerp voor de volgende wijzigingen te maken met behulp van een door de Archiefwet 1995 en Archiefbesluit 1995 artikel 3 voorgeschreven commissie:
a. wettelijk verplichte wijzigingen;
b. wijzigingen in bewaartermijnen die op basis van jurisprudentie of de gemeentelijke praktijk
problematisch blijken te zijn;
c. indien de opname van een categorie dermate spoedeisend is dat een formele wijziging van de lijst niet kan worden afgewacht;
3. het onder 2 bedoelde Ontwerp zelfstandig ter vaststelling aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan te bieden.
4. op de daartoe geëigende termijn de lijst geheel of modulair (c.q. hoofdstuksgewijs) te actualiseren met behulp van een door de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 artikel 3 voorgeschreven commissie, het Ontwerp daarvan eerst ter ondertekening aan te bieden aan het dagelijks bestuur en vervolgens ter vaststelling aan de minister van OCW.
Plaats,...
Datum, ...
Het dagelijks bestuur voornoemd,
Beste mensen,
Goed initiatief, ik ben betrokken bij de div-functie van de Veiligheidsregio Ijsselland. Daar is samenwerking gezocht en gevonden met Drenthe, leiden en Apeldoorn. Een eerste bijeenkomst was onlangs en er komt zeker een tweede bijeenkomst.
Leiden is een LinkedIn groep gestart met inmiddels enkele leden: lezers worden uitgenodigd ook daar met elkaar aan de slag te gaan. Deze discussie kan ook wat moois worden natuurlijk, maar wellicht is één kanaal te prefereren.
Eind april was een bijeenkomst georganiseerd door utrecht met o.a. Mark v.d. Broek voor CIO's Veiligheidsregio's. Die bijeenkomst is geprobeerd dit vraagstuk te agenderen. Met idee te komen tot een moderne selectielijst (database) icm ztc om aan DMS/RMA te koppelen. Dat was te kort dag en is kort aan de orde gesteld.
Veiligheidsregio die tevens GGD doen (zoals Ijsselland), daar is een intiatief GGD div overleg begin juni. Of daar ook een social medium aan hangt is mij nu onbekend. Volgens mij gaat dat nog erg per mail. Daar ligt ook een selectielijst opgave.
Er is een GWR (generieke waarderingslijst RIJK) en de provincies hebben al Provisa (database) als selectielijst. Dus er zijn aanknopingspunten om moderne lijsten tot stand te brengen en tot vaststelling te brengen: doe dat vooral niet apart: maar samen. De poging van eind april bij de informatiemanagers was juist gericht op het bundelen van geld om 1x goede aanbesteding te doen: op basis wat er al is, die gezamenlijk te implementeren en in beheer te nemen.
Goed punt om hier met elkaar aan de slag gaan: en/of op linked IN en in de vorm van bijeenkomsten.
Archief2020 bereid een workshop voor over keteninformatisering. Er zit ook nog een bestuurlijk vraagstuk over eigenaarschap in ketens en hergebruik en archiveren. Die workshop(s) staan gepland voor eind augustus september: nader informatie volgt. Let wel dat gaat over keteninformatisering en omgevingsvergunning (tot 2020) staat hierbij als casus centraal: maar het gaat dus breder en over meer dan dat alleen. Wel inspirerend wellicht.
Hoi Charley, in juni praten we hier verder over.
We maken een afspraak.
Kijk ook eens naar de Omgevingsdiensten (RUD's). Daar zijn zaaktypecatalogi ontwikkeld die van elkaar afgeleid zijn om het wiel zoveel mogelijk eenmalig uit te vinden (zie bijv. hiero). Met een zaaktype wordt het proces vormgegeven en wordt de bijbehorende informatievoorziening gestructureerd. Ook wordt een relatie naar de Selectielijst gelegd om het 'archiefregime' van zaakdossiers te bepalen. Kern vormt het zaaktype (omdat dat gericht is op het proces) en niet de Selectielijst (dat 'slechts' gaat over selectie en waardering van documenten en dossiers). Overigens loopt bij de VNG een onderzoek om de structuur van de Selectielijst af te stemmen op de structuur van een zaaktypecatalogus en daarmee zaakgericht werken en archivering naadloos op elkaar aan te sluiten.
Zie hier de link naar de zaaktypecatalogus Omgevingsdienst Haaglanden (Mark van den Broek).
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door