NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Beste Breed-leden,
Samen met collega's heb ik de procedure, die onze organisatie hanteert voor het vernietigen van documenten, eens onder de loep genomen. We hebben gekeken of deze nog up to date is.
Nu ben ik ergens tegen aangelopen en ik hoop op jullie reactie/input!
In verschillende procedures die ik op internet terug kan vinden wordt genoemd dat de selectielijst voor vernietiging naar betreffende organisatieonderdelen wordt gestuurd ter beoordeling (met als grondslag het driehoeksoverleg).
Artikel 3 van het Archiefbesluit beschrijft dat onderstaande partijen betrokken moeten zijn bij het opstellen van de selectielijst:
a. de persoon die hij binnen zijn organisatie uit hoofde van diens verantwoordelijkheid voor de informatiehuishouding daartoe heeft aangewezen;
b. indien deze is benoemd de archivaris die de beheerder is van de archiefbewaarplaats die is bestemd of mede is bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden van de zorgdrager;
c.in afwijking van onderdeel b de algemene rijksarchivaris indien de in dat onderdeel bedoelde archiefbewaarplaats een rijksarchiefbewaarplaats is;
d.een deskundige op het terrein van de relatie tussen burger en overheid en de betekenis van overheidsinformatie voor deze relatie.
Ook kan ik terug vinden dat artikel 3 van het AB in 2012 is gewijzigd en dat hiermee de basis voor het driehoeksoverleg is komen te vervallen, en is vervangen door het SIO (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-444.html )
Mijn vraag:
- Hoe wordt er in jullie organisatie omgegaan met de selectie en vernietiging?
- Gaat de lijst met de te vernietigen documenten langs organisatieonderdelen?
- & Waarom pakken jullie dit zo aan?
Ik hoor het graag!
Groeten,
Anouk
Tags:
Je kunt niet meer reageren op deze discussie.
Alle gemeenten in Nederland hebben de VNG in deze gemandateerd die selectielijst vast te stellen.
Goedemorgen Anouk,
Bij mijn vorige werkgever gebruikte we de volgende werkwijze.
Stap 1: uit het DMS wordt een lijst gedraaid met alle te vernietigen dossiers
Stap 2: de lijst wordt door DIV doorgelopen en worden mogelijk de eerste aanpassingen gedaan. Denk aan bijvoorbeeld
dossiers met verkeerde termijnen. Deze worden zonodig gecorrigeerd.
Stap 3: de lijst wordt uitgezet naar de diverse afdelingen ter inzage en commentaar.
Stap 4: het commentaar wordt besproken en waar nodig de termijnen aangepast.
Stap 5: de gecorrigeerde lijst wordt ter goedkeuring aangeboden aan gemeentearchivaris
Stap 6: na goedkeuring en besluit tot vernietiging worden de dossiers daadwerkelijk vernietigd.
Volgens mij gaat het bij de meeste gemeente zo.
Het artikel uit de AW die jij noemt gaat over het opzetten van een selectielijst. Dat is iets anders als een lijst met daarop te vernietigen documenten/dossiers.
Groet Jan-Jaap
Dag Anouk,
In onze organisatie doorlopen we in het kort deze stappen:
- Regelen van een (al dan niet doorlopende) machtiging tot vernietiging bij de archivaris.
- Controle van de lijst door de proceseigenaar
- Na zijn/haar groen licht volgt het vernietigen van de informatieobjecten
- Opstellen en ondertekenen van de vernietigingsverklaring door proceseigenaar en clusterdirecteur.
Mvg,
Bram
Dat bepaal je In het SIO, https://vng.nl/publicaties/handreiking-strategisch-informatieoverle...
In januari organiseert een aantal regionale archiefdiensten in het kader van de ThemaTiendaagse Vernietiging een praktische cursus over vernietigen. Daarin komen onder meer zaken aan bod als het opstellen van een vernietigingslijst en het te volgen proces.
Misschien zit de archiefdienst waar jullie bij zijn aangesloten er toevallig ook tussen? De deelnemende archiefinstellingen (plus één provincie) zijn:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door