NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Hallo allemaal,
Bij de gemeente Hoorn loopt een project digitale ontsluiting bouwarchief. Het gaat (enkel) om bouw- en constructietekeningen die in een easyware applicatie van Ricoh staan. De tekeningen wilden we online opvraagbaar maken, maar we lopen nu tegen strenge privacyregels aan.
Op de tekeningen staan stempels (met handtekeningen van afdelingshoofden) en op sommigen ook de naam van de opdrachtgever voor de verbouwing.
Er zijn al enkele gemeentes die hun bouwarchieven volledig online hebben gegooid (inclusief documenten), maar omdat de gemeente Hoorn geen enkele risico wil lopen dat ze privacygevoelige gegevens ontsluit, kunnen we eigenlijk niet verder met het project alvorens de privacygevoelige gegevens op alle tekeningen zijn weggelakt. Het gaat naar schatting om 600 000 tekeningen, dat is dus een enorme klus.
Ik doe nu een marktverkenning naar een partij die ons kan helpen weglakken. Dat mag op een slimme technische manier (tooltjes), maar ook analoog (met de handjes). Idealiter wordt er een tool gebruikt waarbij een of meerdere personen toch nog alle tekeningen langsgaan, omdat een algoritme niet altijd kan garanderen of alle privacygegevens echt weg zijn. Het liefst is dat tooltje dan natuurlijk ook nog gebruiksvriendelijk (tekening voor je, lakken, opslaan en door naar de volgende tekening).
Misschien hebben jullie kennis van zo'n tool, of weten jullie een andere oplossing?
Ben benieuwd of jullie nog tips hebben!
Tags:
De gemeente Westland heeft in 2010 haar bouwarchief digitaal ter beschikking gesteld. Hierbij is gekozen voor het anonimiseren van de documenten. Ook al gaat het om documenten uit 1930 of nog vroeger. Hierbij is er bij mijn weten een tool gebruikt om de naw gegevens te anonimiseren.
Hi,
Ik denk dat een 'oude' discussie is opgerakeld omdat iemand recentelijk nog weer een reactie heeft toegevoegd.
Ik werk inmiddels ergens anders en heb dus niet meer met dit onderwerp te maken.
grt.
Jesper Baltes
Beste Lourens,
De AVG jaagt niemand in de touwen. Er is namelijk de wet en de interpretatie hiervan - en met de interpretatie gaat het nog regelmatig mis.
Lourens zei:
Gezien het aantal rechtzaken dat hierover gevoerd is (0) en het type persoonsgegevens (naam aanvrager, ambtenaar) snap ik eerlijk gezegd het problem niet. Een persoonsnaam is publieke informatie, en een dergelijke aanvraag geeft hooguit aan dat iemand eigenaar is van een pand, informatie die elders ook publiek is (kadaster). Dus waarom moet er gelakt worden? De handtekening van de betreffende ambtenaar is gezet vanuit zijn functie, en ook die informatie is vaak elders te vinden. Hooguit is ee nregeling nodig om namen te lakken op het moment dat dit door de betreffende persoon gevraagd wordt.
De AVG jaagt iedereen in de touwen terwijl daar geen enkele reden toe is.
Over Kadaster het volgende:
Toegankelijkheidgegevens Kadaster
Na de invoering van de Wbp is een aantal bepalingen in andere wetten, waaronder de Kadasterwet en de
Handelsregisterwet hierop aangepast Zowel de Kadasterwet als de Handelsregisterwet bevatten
sindsdien de mogelijkheid om bij AMvB beperkingen testellen voor verstrekking van inlichtingen op basis
van het betreffende register ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer van personen die in het
register vermeld staan.7 Beperkingen voor het Handelsregister zijn uitgewerkt in het hierboven
aangehaalde Handelsregisterbesluit 2008. Op basis van de Kadasterwet zijn geen beperkingen uitgewerkt,
maar de AP begrijpt uit uw brief dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met het Kadaster
thans onderzoekt of dergelijke beperkingen wenselijk zijn.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door