NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De introductie van de omgevingsvergunning, over de WABO hebben we het niet meer, nadert met rasse schreden. Binnen deze community is volop gediscussieerd over de stand van zaken, de wet zelf, het plotten, de koppelingen tussen DMS en applicaties zoals Squit. Hier, in het zuiden van Nederland hebben veel betrokken medewerkers laat vakantie en na terugkeer is er nog maar een maand voor de daadwerkelijke deadline. De archivering is in deze vaak een ondergeschoven kindje.
De Wabovoorziening Omgevingsvergunning Online reguleert aan de voorkant (dus naar de indiener van een aanvraag) maar beperkt welke soorten bijlagen van een aanvraag in welke opslagformaten kunnen worden bijgevoegd. Daarnaast is geen architectuur bekend die voor gemeenten beschrijft hoe men de eigen behandelingsketen qua elektronische opslagformaten zo kan inrichten dat elektronische verwerking van de bijlagen mogelijk is. Gemeenten zullen daardoor in veel gevallen (moeten) overgaan tot een papieren verwerking en behandeling van de bijlagen, hetgeen behoorlijk ongewenst is gezien de oorspronkelijke Wabo-insteek (elektronisch aanvragen én elektronisch behandelen).
Via de WABO linkedgroep trof ik onderstaande vraagstuk aan van Saskia Nieuwenhuisen , die de volgende vragen in het kader van een studie aan de orde stelt.
> - Hoe downloaden we de dossiers van de OLO naar ons DMS?
> - Is ons DMS (Corsa) hiervoor geschikt?
> - Welke koppeling is hiervoor nodig?
> - Hoe gaan we archiveren, analoog, digitaal of hybride?
> - Hoe gaan we om met hybride dossiers?
> - Hoe gaan we de documenten en tekeningen ontsluiten en tot welk niveau?
Ik heb haar verwezen naar BREED, maar zoals ze zelf terecht stelde is de informatie hierover nogal versnipperd. Ik zelf zou vanuit mijn achtergrond nog een vraag aan willen toevoegen:
Ø Hoe is de digitale toegankelijkheid (duurzaamheid) geregeld ?
Wie wil kennis delen op dit terrein ?
Tags:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door