NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De Ombudsman heeft zijn jaarverslag 2013 gepubliceerd. De titel Persoonlijk… of niet ? Digitaal .. of niet ? is opvallend en het bijbehorende thema (digitale) overheidsdienstverlening met de bijbehorende klachten sluit goed aan bij de informatievraagstukken in ons vakgebied. Eerder publiceerde hij het rapport De burger gaat digitaal.
Enkele citaten uit het jaarverslag:
Veel gemeenten zijn druk bezig met het inrichten van digitale en zaakgerichte processen om de dienstverlening te verbeteren. Daar geeft het jaarverslag ook wat nuttige tips:
Als je bezig bent met zgw, neem het rapport eens door. We zijn inderdaad druk bezig met digitalisering, maar die bestanden staan veelal op interne applicaties en zijn niet openbaar toegankelijk. Van klachten van burgers en bedrijven kan je als overheid leren om je dienstverlening te optimaliseren. We kennen in Nederland veel (ambtelijke) klachten over de werking van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) als gevolg van de wet Dwangsom, maar ook in het afgelopen nummer van het Binnenlands Bestuur wordt een pleidooi gehouden om de WOB als een kans te zien om je eigen processen te verbeteren. Overheidsfunctionarissen en bestuurders zouden daar eigenlijk verheugd over moeten zijn, want de Wob is juist gericht op het bevorderen van openbaarheid. Minder mooi is uiteraard dat Wob-verzoeken soms inderdaad oneigenlijk zijn en gezien kunnen worden als misbruik van de regeling. Geadviseerd wordt de WOB verzoeken centraal in de organisatie te clusteren. Opvallend is dat WOB verzoeken bij de politie vaak niet als hinderlijk en werkonderbrekend worden ervaren link.
Digitalisering en dienstverlening lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn, maar zijn dat in de praktijk niet. We hebben nog een weg te gaan.
Tags:
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door