NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
Sorry mensen, dit vind ik echt mosterd na de maaltijd. Deze regeling is in 2008 voorbereid, in 2009 ruim verspreid, iedereen heeft er iets over mogen zeggen, de regeling heeft nota bene zelfs drie maanden bij de Europese Commissie ter inzage gelegen, is op 31 december 2009 vastgesteld en dan nu commentaar gaan leveren?
Nee, ik ga mijn tijd aan andere dingen besteden. Zullen we niet beter alvast maar gaan discussiëren over een informatiewet, die er moet komen? Dan zijn we weer bij de tijd.
@Ad
Wij zullen onze tijd hieraan helaas wel moeten besteden. Opdracht van de archiefinspecteur.
Ad van Heijst zei:Sorry mensen, dit vind ik echt mosterd na de maaltijd. Deze regeling is in 2008 voorbereid, in 2009 ruim verspreid, iedereen heeft er iets over mogen zeggen, de regeling heeft nota bene zelfs drie maanden bij de Europese Commissie ter inzage gelegen, is op 31 december 2009 vastgesteld en dan nu commentaar gaan leveren?
Nee, ik ga mijn tijd aan andere dingen besteden. Zullen we niet beter alvast maar gaan discussiëren over een informatiewet, die er moet komen? Dan zijn we weer bij de tijd.
@ Marc Bonnes
De Archiefinspecteur heeft groot gelijk. Zelfs als papier nog leidend is, is het zinvol om een metadataschema in de zin van ISO 23081 in te richten. Als gemeente Overbetuwe zijn informatiehuishouding digitaal gaat inrichten is het pure noodzaak, niet omdat het zou moeten van de wet (ondanks terechte rechtmatigheidseis), maar omdat je dit verplicht bent om als overheid een transparante informatievoorziening op te bouwen.
Dat e.e.a. lastig is wil ik graag geloven, maar het is niet zo dat er geen voorbeelden zijn. Ik heb al eens een metadatschema voor de waterschappen onder ogen gehad. Verder heeft het Rijk/KensLAB Digitale Informatiehuishouding in december vorig jaar al het Toepassinsprofiel Metagegevens Rijksoverheid vastgesteld. Dit stuk is hier te vinden.
Er valt natuurlijk wel wat te mopperen op de Archiefwet met bijbehorend Besluit en Regeling. Echter, een vervanging door een Informatiewet zit er vooralsnog niet in, nog los van de vraag of dat op alle gebieden wenselijk zou zijn. Echter, als het tot een modernisering komt dan zullen de normen op informatiegebied, NEN-ISO 15489, ISO 23081 en NEN 2082 er een belangrijk deel van (blijven) uitmaken. Wen er maar aan!
ik ben het hier niet mee eens, Bernard. Als iedere gemeente op eigen houtje deze regeling moet gaan toepassen dan vind ik dat een verspilling van tijd en kosten. Dan zou ik willen dat het ministerie met een model komt, of de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Of de archiefinspecteurs.
Laten we realistisch blijven. We zullen de komende jaren omkomen in het werk, gelet op de kezuinigingsgolf die komt. Dat betekent dat we zuinig moeten omgaan met menskracht.
Als een gemeente een vervangingsbesluit heeft, dan is die gemeente al een heel eind op dreef. Daarvoor is een model beschikbaar. Gaandeweg zullen er ook wel modellen worden ontwikkeld die toepasbaar zijn. Vooroplopen in dat geval is kosten dragen.
Voor mezelf zou ik daarin keuzes maken.
Bernard Mantel zei:@ Marc Bonnes
De Archiefinspecteur heeft groot gelijk. Zelfs als papier nog leidend is, is het zinvol om een metadataschema in de zin van ISO 23081 in te richten. Als gemeente Overbetuwe zijn informatiehuishouding digitaal gaat inrichten is het pure noodzaak, niet omdat het zou moeten van de wet (ondanks terechte rechtmatigheidseis), maar omdat je dit verplicht bent om als overheid een transparante informatievoorziening op te bouwen.
Dat e.e.a. lastig is wil ik graag geloven, maar het is niet zo dat er geen voorbeelden zijn. Ik heb al eens een metadatschema voor de waterschappen onder ogen gehad. Verder heeft het Rijk/KensLAB Digitale Informatiehuishouding in december vorig jaar al het Toepassinsprofiel Metagegevens Rijksoverheid vastgesteld. Dit stuk is hier te vinden.
Er valt natuurlijk wel wat te mopperen op de Archiefwet met bijbehorend Besluit en Regeling. Echter, een vervanging door een Informatiewet zit er vooralsnog niet in, nog los van de vraag of dat op alle gebieden wenselijk zou zijn. Echter, als het tot een modernisering komt dan zullen de normen op informatiegebied, NEN-ISO 15489, ISO 23081 en NEN 2082 er een belangrijk deel van (blijven) uitmaken. Wen er maar aan!
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door