NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
beste Andre,
(aangenomen dat je met Karel aan mij refereert)
ik vind de nieuwe regeling een verbetering, omdat meer aan de eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers wordt overgelaten.
ED3 ligt in het verlengde van de Archiefregeling; e.e.a. kan prima op elkaar aansluiten. De regeling zal evolueren met de tijd, wellicht groeien regeling, NEN ISO 15489 en ED3 verder naar elkaar toe.
Wat ik -zoals je ongeveer aangeeft in de discussie over archieftoezicht- ook hoop is dat het veld (de DIV-collega's in den lande) de regeling serieus gaat nemen en zich in de regeling gaat verdiepen en in gaat voeren. Ik doel hierbij met name op het hoofdstuk Geordende en toegankelijke staat.
Stimulering vanuit Den Haag is welkom, wellicht iets sterker. Aan de andere kant gebeurt gebeurt dit ook, maar er wordt ruimte gegeven voor eigen invulling, invulling in eigen tempo en op basis van eigen beleid, passend bij de organisatie. Ik heb de indruk dat veel organisaties doordrongen zijn van het gegeven dat ze aan de slag moeten. Dat kan, o.a. op basis van de ontwikkelde en te ontwikkelen (generieke) bouwstenen, en het gebeurt op basis van het NUP.
Kun je me informatie geven over de nieuwe informatiewet?
Ik was (op punten en voor ons vakgebied) enthousiast over het voorstel Wet Overheidsinformatie, maar ik meen dat deze niet is doorgezet.
met vriendelijke groet,
Jack
Over de tweede bemerking het volgende. De doelstelling van het bijhouden van een archief is om op later tijdstip te kunnen reconstrueren wat de van invloed zijnde factoren geweest zijn op basis waarvan een besluit is genomen. Als er dus een besluit genomen is op basis van een gedigitaliseerd document, dan MOET dat betreffende document in die digitale vorm als zodanig gearchiveerd worden conform de dan geldende regels. Dat zegt niets over het al dan niet rechtskracht hebben van dat document, het is eenvoudig een onderdeel van de factoren die geleid hebben tot een beslissing en dat dient vastgelegd te worden. Ergo het gebruik van een gedigitaiseerd document zal ook geen invloed hebben op de rechtsgeldigheid van het genomen besluit, tenzij nadien blijkt dat er een verschil is ontstaan tussen het originele document en de digitale versie daarvan, of aangetoond wordt dat zulks zeer waarschijnlijk is.
Beste Marius,
Dank voor je instemming als eerste. Eigenlijk zou de beantwoording van jouw bemerkingen eerder op de lijn liggen van Ton of Ingmar denk ik, maar ik ga toch proberen er vast op in te gaan.
Over je eerste bemerking kan ik heel kort zijn, ik beoogde niet te stellen dat een externe organisatie verantwoordelijk is voor de dan ontstane situatie. Ik ben het helemaal met je eens dat dit dan de eigen verantwoordelijkheid is van de betreffende organisatie.
Over de tweede bemerking het volgende. De doelstelling van het bijhouden van een archief is om op later tijdstip te kunnen reconstrueren wat de van invloed zijnde factoren geweest zijn op basis waarvan een besluit is genomen. Als er dus een besluit genomen is op basis van een gedigitaliseerd document, dan MOET dat betreffende document in die digitale vorm als zodanig gearchiveerd worden conform de dan geldende regels. Dat zegt niets over het al dan niet rechtskracht hebben van dat document, het is eenvoudig een onderdeel van de factoren die geleid hebben tot een beslissing en dat dient vastgelegd te worden. Ergo het gebruik van een gedigitaiseerd document zal ook geen invloed hebben op de rechtsgeldigheid van het genomen besluit, tenzij nadien blijkt dat er een verschil is ontstaan tussen het originele document en de digitale versie daarvan, of aangetoond wordt dat zulks zeer waarschijnlijk is.
Voor wat betreft je laatste alinea kan ik alleen maar instemmen. Ik denk ook dat het verstandig is om de inhoudelijkheid van de regeling te laten geelden op zowel te bewaren stukken als op termijn vernietigbare archiefbescheiden.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door