Zijn er gemeenten in Nederland die de NAW gegevens uit het handelsregister Kamer van Koophandel en het GBA koppelen aan het DMS ?

Dan zou ik graag willen weten wat de ervaring is wanneer de NAW gegevens gemuteerd moeten worden omdat er b.v. een andere rechtsopvolger is ?

Zijn er dan gemeenten die met terugwerkende kracht de NAW gegevens muteren in het DMS of wordt er een verwijzing geplaatst middels een extra veld /link.

Ik ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied.

Weergaven: 818

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Yvonne,

Via een zgn. stuf-koppeling importeren wij de NAW-gegevens uit het GBA in ons DMS, Corsa. Dat werkt behoorlijk goed. Slechts in incidentele gevallen merk ik dat een wijziging niet (goed) is doorgekomen vanuit het GBA in het DMS. Verandert er iets in de adresgegevens, bijvoorbeeld een inwoner verhuisd van het ene naar het andere adres, dan wordt dit in het GBA gewijzigd en komt de wijziging via de stuf-koppeling weer door in het DMS. Wat betreft de documenten die op deze adressen zijn geregistreerd: Corsa houdt bij wanneer iemand op een bepaald adres heeft gewoond (zgn. historische adressen). Registreer ik bijvoorbeeld een brief, dan wordt naar de datum van de brief gekeken en aan de hand van de historische adressen bepaald Corsa welk adres gebruikt moet worden bij de registratie. Een voorbeeldje:


Deze inwoner heeft tot eind vorig jaar in de Tuinstraat gewoond, daarna aan de Anna Paulownahof. Alle documenten tot en met 29/12/2008 staan op het adres Tuinstraat, daarna op de Anna Paulownahof. Zou ik vandaag (met terugwerkende kracht) een document met de datum 01-07-2008 (datum poststuk) gaan registereren op naam van deze inwoner, dan wordt als registratieadres het adres in de Tuinstraat gebruikt. Lastig zijn de gevallen waarbij iemand verhuisd, een brief stuurt om bijv. een container aan te vragen voor het nieuwe adres, maar nog geen wijziging heeft doorgegeven aan burgerzaken.

Bij rechtspersonen zou het eigenlijk allemaal hetzelfde moeten werken. Wij hebben een stuf-koppeling met een Centric-systeem waar gegevens in staan van bedrijven en organisaties waar wij als gemeente mee te maken hebben. Alleen in tegenstelling tot het GBA, is de basis van dit systeem niet goed. In het Centric systeem wordt door de gebruikers bijvoorbeeld niet de naam of het adres van de rechtspersoon gemuteerd bij een wijziging, maar vaak een nieuw record aangemaakt. Het systeem geeft de gebruiker die speelruimte. Gevolg veel doublures en fouten.
Zelf muteer ik de naam- en adresgegevens van bedrijven zoveel mogelijk aan de hand van de gegevens uit het handelsregister. Mijn ervaring is dat echte veranderingen in rechtspersoon, voor een leek moeilijk te beoordelen zijn. Is B.V. X echt een voorzetting van B.V. Y? Of is hier sprake van een totaal ander bedrijf?

Groet,

Berry
Applicatiebeheerder
Gemeente Gilze en Rijen

We willen binnenkort gebruik gaan maken van de Basisregistraties Personen (GBA) in het DMS Corsa.De koppeling is al gerealiseerd.

Ik zoek contact met andere gemeenten die deze koppeling met GBA al in gebruik hebben. Ik ben voornamelijk benieuwd naar jullie werkwijzen en ervaringen.

Ik heb o.a. een paar praktische vragen:

-       Hoe gaan jullie om met e-mail waar heel vaak alleen een naam en e-mailadres vermeld is? Kan je dan wel de basisregistraties gebruiken voor de registratie van deze mail?

-       Hoe gaan we om met een brief afkomstig van bijvoorbeeld Dhr. Jansen op een bepaald adres indien er op dit   adres een vader van 50 jaar en zoon van 25 jaar woonachtig zijn? (Het is dus niet duidelijk wie van deze twee personen de brief heeft geschreven).

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Bente Steffensen

 

 

 

 

 

@Bente, de wet BPR is in werking getreden in januari 2014.

Ik geef je wat informatie van het oude regime.

 

- Het GBA gaf het college van B & W de bevoegdheid nadere regels te stellen op grond van art. 64 lid 4 wet GBA.

- Op grond van art. 96 van het GBA moest in de verordening m.b.t. de structurele binnengemeentelijke verstrekking de toegang en de verbanden met de andere gegevensverzamelingen worden geregeld . M.a.w. je moest een GBA verordening maken met hierin ook aandacht voor de mandaten.

- Het GBA en een DMS hebben wat privacywetgeving een ander regime. GBA viel onder de Wet GBA en het DMS onder de wet WBP.

- Stel voor elke functie vast op grond van welke bevoegdheid een medewerker toegang heeft, en tot welke set gegevens. In principe is het DMS een intern systeem

Een interessante discussie! In "mijn" gemeente hebben we ook een koppeling met het GBA en is er ook al een oplossing voor de KvK-gegevens, waardoor adressen actueel worden gehouden. Wij hebben echter geen oplossing voor de historische adressen en er worden wel eens kritische vragen gesteld rondom de Wbp / privacy. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Bij ons hebben we een centraal gegevensmagazijn (MakelaarSuite van Pink) dat gevoed wordt vanuit GBA en met KvK-gegevens. Ons DMS is hier afnemer van en alle wijzigingen en nieuwe toevoegingen worden automatisch doorgegeven. Adreswijzigingen worden zoals Berry al liet zien in de historie bijgehouden, maar de relatie tussen verschillende rechtspersonen (zoals rechtsopvolgers) wordt niet aangebracht. Tot nu toe heeft dit nog niet tot problemen geleid.

 

Wat betreft de vragen van Bente: als we niet met genoeg zekerheid kunnen zeggen van wie iets afkomstig is, koppelen we een document niet aan gegevens uit de basisregistratie, maar leggen we de afzender handmatig vast (dit moet als er te weinig gegevens zijn, of als we bijvoorbeeld te maken hebben met buitenlandse afzenders, waar geen basisregistratie voor is). Bij e-mail komt dit vaak voor (wie is nijntje72 die ondertekent met 'groeten Truus'?).

Ook bij niet-natuurlijke personen is het soms lastig te achterhalen omdat bedrijven vaak opgesplitst zijn in allerlei onderdelen, er zijn verschillende namen in omloop (bv. handelsnaam, statutaire naam) die lang niet altijd op elkaar lijken en waarbij op basis van de correspondentie/briefpapier niet altijd is te achterhalen met wie je nou te maken hebt. Soms kan afstemming met de betreffende vakafdeling hierbij helpen, zij weten vaak goed met wie ze te maken hebben.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden