NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Archiefregeling 2010 artikel 19 en 20
In artikel 19 van de Archiefregeling 2010 is de verplichting vastgelegd dat een bestuursorgaan een metagegevensschema vastlegt. Letterlijk is bepaald:
1. De zorgdrager legt een metagegevensschema als bedoeld in NEN-ISO 23081:2006 vast.
Digitale informatieobjecten (archiefbescheiden) moeten altijd zijn voorzien van een minimale set van verplichte metagegevens (compliance metadata) en zijn vastgelegd in een duurzaam formaat.
Eisen aan informatieobjecten ten behoeve van compliance aan de Archiefwet zijn:
Deze minimale set aan benodigde (compliance) metadata moet voorzien in datgene wat de Archiefregeling in artikel 17 aangeeft:
Tags:
Het is een mooie vraag. Eentje waar ik al een tijdje mee rondloop. Onlangs heeft mijn gemeente de i-Navigator aangeschaft en die zijn we nu aan het vullen.
Mijn eerste gedachte was dat de i-Nav kon dienen als metadataschema. De i-Nav legt over al je processen een hoop informatie vast. Maar ik ben gaan twijfelen. En om eerlijk te zijn heb ik er niet veel meer aan gedacht.
Als ik mij vergis gebied de archiefwet ook het vastleggen van een metadataschema. Maar wie moet dit vastleggen? De zorgdrager of in mijn geval de gemeenteraad?
Nog veel te leren hierover. Groet Jan-Jaap
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door