NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Hallo allemaal,
Vanwege de herindeling met Bernisse, zijn we in Spijkenisse bezig met het opschonen van ons (digitale) archief. Eén van de aandachtspunten is de grote hoeveelheid "losse" documenten in ons DMS, dat wil zeggen: documenten die niet aan een dossier gekoppeld zijn en daarmee ook geen vernietigingstermijn toegekend hebben gekregen. Het gaat om zo'n 60.000 documenten per jaar, pak 'm beet 540.000 in totaal.
Heeft er iemand tips om deze documenten op een efficiënte manier, die onze inspecteur geen rolberoerte bezorgd, met terugwerkende kracht te archiveren? :)
Tags:
Graag zou ik wat meer over de ontstaansgeschiedenis van deze situatie kennen om te kijken of ik je kan helpen. Ik weet niet of je die hier zou willen toelichten maar als je dat liever niet doet: ik heb je een vriendschapsverzoek via BREED gestuurd want ik ben je e-mailadres kwijt.
Hoi Leonie,
Heb je al substitutie?
Zo niet dan moet je denk ik nog steeds papier overdragen.
En ik neem aan dat dossiers in Corsa geregistreerd zijn om daarvan een selectielijst/ vernietigingslijst aan te maken.
De vraag is wat je met de digitale document wilt doen zeker als je de papieren documenten als leidend hebt.
wil je toch digitaal alles (dubbel doen) dan zou je kunnen overwegen om een paar slimme zoekvragen te maken met een specifiek resultaatscherm. dan kun je veel documenten wellicht in een keer naar een "te vernietigen" jaardossier, klantdossier, objectdossier met termijnen brengen.
Maar belangrijkste is de vraag waarom zou je dit alles in Corsa willen als je ook alles op papier hebt.
Gr Klaas
Klaas, dan ben ik wel benieuwd naar jouw ideeën over het e-depot met losse documenten, de vorm van het informatieobject is toch niet de essentie van dit vraagstuk ?
Hoi Yvonne,
Een e-depot is, voorzover ik daar zonder enige beperking qua kennis iets van mag zeggen, voor mij een berg documenten met metadata. Waarbij een dossier of zo men wil een zaakdossier (dan wel andere "virtuele clustering") feitelijk ook een object is met metadata. Door de juiste relaties tussen die metadata kun je "overeenkomstige" zaken beoordelen obv V/B of NV. En daaraan dat document kan ook gekoppeld (gerelateerd) zijn een klant met metadata en een object met metadata. Kort gezegd elk document overerft ook de metadata van gerelateerd "informatieobjecten" zoals zaaktype, klant, object enz. Omdat al die metadata op alle relevante documenten zit kan ik allerlei dwarsdoorsneden maken.
De vorm van het object maak dus niet uit.
Dag Yvonne,
Ik ken het probleem.. Ik werk op een school en op het einde van het schooljaar hebben wij ook zoveel documenten dat we niet meer weten hoe we het moeten aanpakken.. het is gewoon erg veel.
Wij hebben destijds www.eurofiles.eu ingeschakeld, zij digitaliseren en beheren alles voor je. Wellicht een optie voor jou als jullie nog een spaarpotje hebben staan?
Beste Leonie,
Er is uitstekende software op de markt om "losse" documenten in een DMS op te sporen en vast te stellen of deze bewaard moeten worden en er vervolgens een bewaartermijn aan te hangen en op basis van de inhoud en/of metadata eventueel te koppelen aan een dossier of zaak.
m.vr.gr.,
Jan Kooiker
BMConsultants
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door