Relatief nieuw bij gemeentelijke samenwerking zijn de zogenaamde werkpleinen. In totaal moeten er 35 werkpleinen komen, die verantwoordelijk zijn voor het regionale arbeidsmarktbeleid. Naast de 35 werkpleinen staan 35 werkbedrijven op de planning. Deze komen voort uit de huidige sociale werkplaatsen en de werkbedrijven moeten mensen aan werk helpen die wat moeilijker de arbeidsmarkt kunnen betreden. Hierbij zijn ook andere partijen betrokken zoals het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, O&O fondsen en het UWV. Naast de Werkpleinen en Werkbedrijven komt er één nieuw rijksorgaan voor de objectieve keuring van arbeidsgeschiktheid. Dat orgaan zal gevormd worden door een samenvoeging van het huidige UWV met het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ).
Wat belangrijk is voor ons vak is er dat een (digitaal) dossier moet komen, wat moet leiden tot vermindering van administratieve lasten en burgers.
Verschillende werkpleinen zijn al van start gegaan. Dit weekend werd de aanbesteding gepubliceerd voor een applicatie Werk en Inkomen voor het werkplein Etten-Leur (link). Is dit de gezamenlijke aanpak, die directeur van KING Tof Thissen bedoelt ?
Wie kan meer informatie via BREED delen over dit onderwerp ? Waar ik vooral benieuwd naar ben wie verantwoordelijk wordt voor het digitaal klantdossier en hoe de keteninformatie wordt beheerd. En gaat ieder werkplein zijn eigen apllicatie uitkiezen of is er een gezamenlijke aanpak ? Hoe is de koppeling met het GBA en straks de BPR ?
Moet er ook een aparte selectielijst komen, 20 of 7 jaar ? Er zijn best wat vragen te beantwoorden.
Link:
Link naar de website VNG
Link naar de website van KING
Link naar digitaal bestuur
Linknaar ICT ontwikkelingen UwV: drie miljard aan ICT uitgegeven
Link naar informatie over digitaal klantdossier gemeente Haarlemmermeer (voorbeeld)