Ik ben benieuwd naar de mate waarin ICT en DIV binnen de verschillende organisatie samen werken en elkaar ook daadwerkelijk begrijpen.

 

Graag zou ik meer willen weten over de verschillende termen die wij (DIV) en zij (ICT) gebruiken. Via opleiding heb ik geleerd dat we elkaars taal moeten leren spreken. Maar nu vraag ik mij af in hoeverre wij inmiddels elkaars taal ook spreken.

 

Ook is het belangrijk om samen te werken om zo tot een goed doel te komen. Wordt er binnen de verschillende organisaties al samengewerkt tussen ICT en DIV? misschien dat het inmiddels 1 afdeling is?

Weergaven: 731

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Samenwerking en kennisdeling is van essentieel belang, betrek in het belang van de gehele informatiehuishouding en e-dienstverlening ook publiekszaken/ webmasters bij dit veranderingsproces. Op BREED staat nog een aansprekend filmpje over verandermanagement. Vaak het bij elkaar op fysieke locatie zitten geeft meer kans op succes, je gaat dan meer vanzelfsprekend elkaars taal spreken.
ik heb dit geluid al vaker gehoord. Vandaar ook mijn vraag. In welke organisaties gebeurt dit ook echt?

Yvonne Welings zei:
Samenwerking en kennisdeling is van essentieel belang, betrek in het belang van de gehele informatiehuishouding en e-dienstverlening ook publiekszaken/ webmasters bij dit veranderingsproces. Op BREED staat nog een aansprekend filmpje over verandermanagement. Vaak het bij elkaar op fysieke locatie zitten geeft meer kans op succes, je gaat dan meer vanzelfsprekend elkaars taal spreken.
Ik zie in 'mijn' werkgebied over het algemeen de laatste jaren een steeds hechtere organisatorische samenwerking tussen ICTen DIV, maar niet altijd met de publieksdiensten.

Gerdien de Haan zei:
ik heb dit geluid al vaker gehoord. Vandaar ook mijn vraag. In welke organisaties gebeurt dit ook echt?

Yvonne Welings zei:
Samenwerking en kennisdeling is van essentieel belang, betrek in het belang van de gehele informatiehuishouding en e-dienstverlening ook publiekszaken/ webmasters bij dit veranderingsproces. Op BREED staat nog een aansprekend filmpje over verandermanagement. Vaak het bij elkaar op fysieke locatie zitten geeft meer kans op succes, je gaat dan meer vanzelfsprekend elkaars taal spreken.
Dus wie zit het nut van de versterking van de samenwerking tussen DIV en ICT?

bij welke organisatie is dit al beter dan voorheen? Waar wordt bij een DIV vraag over een proces ook gedacht aan de ICT?

en zijn er al organisaties waar ICT en DIV 1 afdeling vormen?
Jazeker. Hier is een afdeling IVT, ICT en DIV als één afdeling.

Gerdien de Haan zei:
Dus wie zit het nut van de versterking van de samenwerking tussen DIV en ICT?

bij welke organisatie is dit al beter dan voorheen? Waar wordt bij een DIV vraag over een proces ook gedacht aan de ICT?

en zijn er al organisaties waar ICT en DIV 1 afdeling vormen?
Dank je wel voor je reactie.

Is die keuze tot samenvoeging vanuit de organisatie gekomen? of heeft DIV daar ook een rol in gehad?

en hoe wordt er invulling aangegeven? Kunnen de DIV-ers nu ook ICT zaken afhandelen en andersom?

Arjan de Vries zei:
Jazeker. Hier is een afdeling IVT, ICT en DIV als één afdeling.

Gerdien de Haan zei:
Dus wie zit het nut van de versterking van de samenwerking tussen DIV en ICT?

bij welke organisatie is dit al beter dan voorheen? Waar wordt bij een DIV vraag over een proces ook gedacht aan de ICT?

en zijn er al organisaties waar ICT en DIV 1 afdeling vormen?
Zelf ben ik werkzaam binnen de gemeente Halderberge en ben verantwoordelijk voor facilitaire zaken (waaronder DIV) en automatisering. Ik heb een achtergrond van bijna 30 jaar in de ICT en management. Sinds 5 jaar ook DIV ervaring (niet uitvoerend).
De combinatie DIV en ICT vind ik ideaal. Ik merk wel dat het voor beide disciplines moeilijk is om de veranderingen te kunnen / willen volgen.
De samenvoeging was er niet een vanuit een strategisch oogpunt maar uit een praktisch oogpunt. Er zijn wel degelijke voordelen te noemen. Als ICT manager ben ik gewent om jaren vooruit te kijken en te plannen. Nu de veranderingen op DIV elkaar snel opvolgen is dit een handige eigenschap. Verder blijft het vooral een kwestie van goed verander management voeren. Praten, masseren en communiceren over de mogelijkheden en beperkingen.
Als je daar duidelijk in bent krijg je de juiste mensen wel mee en kun je de juiste producten installeren.
Een valkuil is wel dat je het technisch- en functioneel applicatiebeheer in 1 hand wil houden en dat kan problemen opleveren. Ik heb er bewust voor gekozen om DIV het functioneel applicatiebeheer te laten voeren en ICT de technische applicatiebeheer. Ikzelf zit ertussen om te smeren en duwen en trekken.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden