NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Ton de Looijer wees mij op deze website: Archiving Social Media. De 6 discussie-thema's die daar genoemd worden, bieden een mooi kader om over dit onderwerp te discusiëren. Bij deze dus!
Om te voorkomen dat de discussie alle kanten op springt, stel ik voor om de thema's één voor één hier op BREED te bespreken. Het eerste thema dat aan bod komt is:
Copyright: Wie is eigenaar van de inhoud op sociale media?
De toelichting die de Amerikaanse website op dit thema geeft is, (zeer) vrij vertaald:
"Wie is eigenaar van de inhoud op sociale media? Als dat de aanbieders zijn, welke juridische obstakels werpt dat dan op voor de realisatie van sociale media-archieven? Als het de gebruikers zijn, hoe kunnen we ze dan zover krijgen om bij te dragen aan het archiveren van de content? Hoe kan het auteursrecht toegepast worden op sociale media? Hoe is het auteursrecht op de verschillende platformen geregeld (bijvoorbeeld Facebook, Twitter en YouTube)? In hoeverre heeft dit invloed op onze inspanningen om sociale media te bewaren? Vormt het een belemmering of is het juist een steun in de rug? Zonder antwoorden op deze vragen, zullen vele archiveringsprojecten al in een vroeg stadium sneuvelen."
Wie kan hier iets over zeggen?
Tags:
Enkele highlights uit de Gebruiksvoorwaarden van Twitter:
"You are responsible for your use of the Services, for any content you post to the Services, and for any consequences thereof."
"We do not endorse, support, represent or guarantee the completeness, truthfulness, accuracy, or reliability of any Content or communications posted via the Services or endorse any opinions expressed via the Services."
"You retain your rights to any Content you submit, post or display on or through the Services. By submitting, posting or displaying Content on or through the Services, you grant us a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods (now known or later developed)."
"Twitter respects the intellectual property rights of others and expects users of the Services to do the same. We will respond to notices of alleged copyright infringement that comply with applicable law and are properly provided to us."
"We make no warranty and disclaim all responsibility and liability for the completeness, accuracy, availability, timeliness, security or reliability of the Services or any content thereon."
"These Terms and any action related thereto will be governed by the laws of the State of California without regard to or application of its conflict of law provisions or your state or country of residence."
Kortom, de gebruiker behoudt eigendom van en verantwoording over de content die hij/zij plaatst op Twitter. Twitter wijst alle verantwoordelijkheid over de geplaatste content af. Twitter behoudt zich echter wel het recht voor om die content te wijzigen.
Ik heb overigens (nog) niet gekeken naar het Privacybeleid van Twitter.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door