NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Het kabinet wil dat burgers en bedrijven uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen zoals het aanvragen van een vergunning – digitaal kunnen afhandelen. Zo is dit ook vastgelegd in het Regeerakkoord. Het beoogde einddoel is dat burgers en bedrijven eenvoudig en snel de overheid kunnen vinden, en betrouwbare en veilige dienstverlening kunnen verkrijgen, plaats- en tijdstip ongebonden. De digitalisering draagt bij aan verdere kwaliteit van overheidsinformatie en een efficiëntere werking van de overheidsprocessen. In de brief Tussenbalans Digitale overheid zijn de doelen, ontwikkeling en voortgang van het overheidsbrede digitaliseringsproces uitvoerig beschreven.
Dit is een van de citaten uit de memo Wet voor de generieke digitale infrastructuur. Enkele punten op een rijtje:
Het recht voor burgers en bedrijven al hun zaken met de overheid digitaal te regelen, krijgt een algemene basis in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze wet bevat de algemene regels voor elektronisch verkeer tussen burgers en bestuursorganen. De geplande inwerkingtreding hiervan is 1 januari 2017.
Wat geheel ontbreekt in deze opzet, is de wijze hoe de de overheidsinformatie duurzaam wordt geborgd. Een en ander lijkt geheel vanuit verschillende (overheids)lagen te worden aangevlogen en bewustzijn op dit gebied lijkt er niet te zijn.
Tags:
dat vraagt om een omvangrijke en complexe ICT. Deze keer gaat het wel lukken....?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door