Gevaarlijke stoffen, personeelsdossiers en de nieuwe gemeentelijke selectielijst

Gevaarlijke stoffen en personeelsdossiers

Op BREED hebben we vaker gesproken over de bewaartermijnen van personeelsdossiers in relatie tot gevaarlijke stoffen. Link naar eerdere bijdrage. Het verdient aanbeveling om een register bij te houden van personeelsleden die met gevaarlijke stoffen werken. Maar zoals een directe collega van mij altijd uit ervaring stelt (ik zeg hem na): 80% van het werken van gevaarlijke stoffen is te voorspellen, maar 20% niet. In verband met aansprakelijkheid kunnen en mogen die documenten niet worden vernietigd.

Basis voor bewaartermijnen is het Arbeidsomstandighedenbesluit

Artikel 4.10c. Dossiers en registratie

1. De deskundige persoon, bedoeld in artikel 2.14a, tweede lid, of de arbodienst houdt van iedere werknemer die een arbeidsgezondheidskundig onderzoek als bedoeld in de artikelen 4.10a en 4.10b heeft ondergaan, een persoonlijk medisch dossier bij. (…)

4. De resultaten van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek worden in passende vorm geregistreerd en voor iedere werknemer tot ten minste 40 jaar na beëindiging van diens blootstelling aan gevaarlijke stoffen bewaard, evenals de lijst van werknemers, bedoeld in artikel 4.15, en het register.

Nieuwe gemeentelijke selectielijst 2020

Onder resultaat 19.1.13 dienen gegevens over blootstelling van medewerkers aan gevaarlijke stoffen 40 jaar bewaard te worden. Arbeidsomstandighedenbesluit art. 4.10c lid 4 zegt dat “De resultaten van het arbeidsgezondheidskundig onderzoek worden in passende vorm geregistreerd en voor iedere werknemer tot ten minste 40 jaar na beëindiging van diens blootstelling aan gevaarlijke stoffen bewaard, evenals de lijst van werknemers, bedoeld in artikel 4.15 en het register van blootgestelde werknemers, bedoeld in artikel 4.53, eerste lid”.

Gelijksoortige specifieke bepalingen zijn opgenomen ten aanzien van blootstelling aan asbest (art. 4.53) en biologische agentia (art. 4.90-91). Ten aanzien van het register m.b.t. biologische agentia en arbeidsgezondheidskundig onderzoek hiernaar, wordt een bewaartermijn van tenminste tien jaar en ten hoogste 40 jaar opgelegd.

Indien een aanstelling impliceert dat een medewerker in contact kan komen met gevaarlijke stoffen, is verstandig om ook de aanstelling te bewaren onder 19.1.13. Goede voorbeelden zijn de aanstellingen van brandweerpersoneel (Veiligheidsregio's) en afvalverwerkers.

Tot slot: Het proces voor het aanstellen van een personeelslid valt onder het generieke resultaat 17.1. Wanneer van te voren al bekend is dat dit personeelslid gaat werken met gevaarlijke stoffen kan er al een resultaat worden opgenomen waarmee verwezen wordt naar resultaat 19.1.13 (gevaarlijke stoffen).

Alle informatie vind je hier.

Weergaven: 1372

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Laatst kregen wij een vraag in deze categorie. De vraag was wat de bewaartermijn voor het melden van asbest was.

Er zijn in zo'n geval verschillende mogelijkheden. Het is van belang de context van de melding in acht te nemen om te bepalen welke waardering aan een dossier of dossierstuk wordt toegekend. Dat geldt natuurlijk voor alle waarderingsvraagstukken. Het leek ons goed om onze ervaringen ook via deze weg te delen.

 

Onder de VNG Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 valt een melding voor het toepassen van bouwstoffen onder categorie 11.1.4 (melding toepassen bouwstoffen). De bewaartermijn is vastgesteld op 50 jaar. Maar feitelijk mag dit sinds 1 juli 1993 niet meer voorkomen.

 

Gaat het om personen die blootgesteld zijn aan asbest, dan moet dit worden opgenomen in het persoonsdossier en wordt het stuk gewaardeerd met een bewaartermijn van 40 jaar (categorie 4.1.14: beoordeling arbeidsomstandigheden personeel met gevaarlijke stoffen).*

* Was in de VNG Selectielijst 2017 nog cat. 19.1.13 (deze categorie is in de Selectielijst 2020 vervallen)

 

Voor het melden van asbestverwijdering geldt dat deze permanent bewaard moet worden. Een dergelijke melding valt onder categorie 11.1.3 (melding activiteitenbesluit milieubeheer of Wet milieubeheer, sloopmelding). Een nuance hierbij is dat wanneer het gaat om een particuliere melding, er tot 34 m2 geen sloopmelding hoeft te worden gedaan (een particulier is dan niet verplicht om een gecertificeerd bedrijf in te schakelen om asbest te verwijderen); voor bedrijven geldt die uitzondering niet: ongeacht het aantal m2 dient een sloop gemeld te worden.

Dank Mathijs voor deze nuttige aanvulling.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden