NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
45 archiefmedewerkers waren boventallig
In de wandelgangen een paar jaar geleden hoorde ik over de sanering van het DIV-team bij de gemeente Utrecht na de implementatie van het digitaal en zaakgericht werken. In Binnenlands Bestuur van 25 maart 2016 wordt uit de doeken gedaan hoe de gemeente Utrecht de 45 boventallige archiefmedewerkers op leeftijd aan ander werk hebben geholpen. Hiervoor werd adviseur Maartje Kessels van PBLC ingehuurd die samen met zelfstandig Patrick van Beukering in opdracht van het hoofd informatievoorziening Dick de Maa de opdracht uitvoerde.
Nieuwe baan ?
Hierbij stond het dromen centraal, de medewerkers die op de tocht stonden moesten hun droomloopbaan visualiseren met een tekening. De titel van het artikel van het artikel luidt niet voor niets: Nooit te oud om te tekenen. Boventalligen hebben baat bij intensieve en creatieve begeleiding. Wat leverde dat dan op voor die 45 medewerkers:
Opleiding tot zzp om een eigen bedrijf te starten. Hiervan werden weer enkelen ingehuurd door de gemeente Utrecht.
Introductie bij het netwerk van de gemeente Utrecht ten behoeve van herplaatsing met daarbij passende bijscholing.
Vroegtijdig ontslag bij de gemeente .
Voor de gemeente Utrecht bleek deze aanpak voor de boventalligen voordelig uit te pakken. Opmerkelijke conclusie is dat de gemeente nog goedkoper uit zou zijn geweest als medewerkers tijdig waren bijgeschoold. Een budget van 500 per ambtenaar om een digitaal vaardig te worden blijkt in de praktijk te gering te zijn.
Echt overbodig ?
Wat niet in het artikel wordt verteld, maar wat ik ook weer in de wandelgangen heb vernomen is dat het vertrek van de 45 medewerkers toch wel een gat sloeg in de bedrijfsvoering en dat dat gat toch weer gedeeltelijk is opgevuld. Dat vertelt het artikel niet.
Tags:
interessant artikel. Met name de conclusie dat de gemeente Utrecht goedkoper zou zijn uit geweest als de betrokken medewerkers tijdig waren bijgeschoold, spreekt boekdelen!
Ook het feit dat het vertrek van deze werknemers toch een gat sloeg in de bedrijfsvoering en dat dat gat toch weer gedeeltelijk is opgevuld, althans volgens wat Yvonne in de wandelgangen heeft vernomen, is veelzeggend. Je kunt denk ik niet zomaar besluiten tot het zo rigoureus afstoten van een zo groot aantal ervaren archiefmedewerkers.
ben het er volkomen mee eens. Steeds vaker wordt DIV maar afgeschaft of weg gezet. Maar na een tijdje blijken bepaalde vaardigheden en kennis van zaken toch noodzakelijk. De opleidingen voldoen hier steeds minder aan. Persoonlijk vind ik de uitdagingen en het digitaal werken erg interessant, maar ook het oude archief trekt mij. En ik heb het geluk dat ik door ervaring in beide werelden goed mee kan draaien. Wat helaas steeds minder is voor diverse collega's.
Yvonne Welings zei:
@Jean-Luc, aanpakken is vaak beter dan niets doen. Deze keuze is wel wat rigoureus te noemen. Zouden alle DIV-taken zijn verdwenen in 2012 ? Geen analoge bestanden meer in de archiefruimte, geen kwaliteitscontroles, geen metadatering, geen voorbereiding van bestanden naar een e-depot ?
Waar ik wel benieuwd naar ben hoe je bevindingen zijn na je komende overstap.
Sommige archiefdiensten zijn ingericht op de nieuwe werkelijkheid, anderen niet. Opmerkelijk in die wereld is dat unieke kennis zoals paleografie, ordeningsstelsels steeds meer verdwijnt. De nieuwe generatie archivarissen worden hier niet meer in opgeleid. Het zou me niet verbazen als ook in de DIV wereld unieke kennis verdwijnt of is verdwenen. Soms is het goed om ook bij dit aspect stil te staan. Mijn verwachting is dat beide beroepsgroepen transformeren tot een mix van ICT en juridische kennis. Voor de archiefwereld is dat echter niet voldoende.
Zelf denk ik dat er uiteindelijk ook aan de rol van de adviseurs een einde komt. Dit is een typisch verschijnsel in een overgangssituatie. Standaardisatie En kennisuitwisseling draagt bij aan de vermindering van kosten.
Wat Utrecht betreft blijft het ongeloofwaardig dat het werk van 45 fte op een moment direct zou zijn verdwenen.
Bestuurders en beleidsmakers, lezers van het blad Binnenlands Bestuur, kunnen door dit artikel al snel een idee krijgen dat alle archiefmedewerkers overbodig zijn.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door