NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Zoals veel gemeenten zijn wij ook bezig met de digitale handtekening. Ik heb de blogpost van Ria Maarssen hierover gelezen, maar wij komen binnen Wageningen tot andere conclusies. We hebben advies gevraagd van onze juridische afdeling over de volgende vragen:
1. Wanneer is een handtekening (digitaal of niet) verplicht?
2. Maakt het verschil of je met een pen ondertekent of met een stempel of door middel van digitaal invoeren (digitale handtekening)?
Het antwoord was nogal verrassend:
1. De volgende stukken moeten worden ondertekend:
- collegebesluiten waarvan de ondertekening niet is gemandateerd;
- bezwaar- en beroepschriften die door het college worden ingediend;
- overeenkomsten die door of namens het college worden aangegaan.
De ondertekening is dus niet vereist voor publiekrechtelijke besluiten/beschikkingen die in mandaat worden genomen en mededelingen (niet op rechtsgevolg gericht) die in mandaat worden gedaan, dus bv. ontvangstbevestigingen, uitnodigingen enz.. Dit omdat artikel 1:3 van de Awb aan een besluit niet als vormvereiste stelt dat het moet worden ondertekend, tenzij er dus een “speciale” regeling is.
2. Alleen voor de gekwalificeerde elektronische handtekening geldt dat deze juridisch bewijsrechtelijk gelijk is aan een handgeschreven handtekening. Van de andere soorten elektronische handtekeningen ligt de bewijslast omtrent de betrouwbaarheid en dus rechtsgeldigheid van de handtekening bij de ondertekenaar. Het tekenen van B & W-stukken door middel van een gescande handtekening (per mail en/of op papier) is daar een voorbeeld van. Dit betekent dat als het college haar besluiten met een gescande/geprinte handtekening zou gaan ondertekenen, dit in het uiterste geval tot het rechterlijk oordeel leidt dat dit juridisch niet voldoende sluitend is. Echter tot op heden zijn er al besluiten van talloze gemeenten met “gestempelde” handtekeningen (die juridisch nog veel minder “solide” zijn omdat ze makkelijker zijn na te maken) aan de rechter voorgelegd, die niet hebben geleid tot het (ambtshalve) oordeel van de rechter dat het besluit daardoor geen rechtskracht had. Als “bewijsmateriaal” voor de besluitvorming kunnen bovendien ook bv. van belang zijn de notulen van de vergadering van het college waarin het desbetreffende besluit is genomen. Het blijft dus een risico, maar dit is niet echt aanzienlijk.
We zijn dit nu aan het vertalen naar beleid, maar dat kan dus vrij ver gaan. wat is jullie mening hierover?
Tags:
Ik sluit me daar geheel bij aan, Rob, bedankt !!!!!!
@Rob, heb je ervaring met deze nieuwe ISO 14533 (link)
@Rob, heb je ervaring met deze nieuwe ISO 14533 (link)
Zijn er al meer gemeenten inmiddels die het voorbeeld van Wageningen gevolgd hebben?
Jack, in Den Bosch hebben we de volgende richtinggevende kaders op directie-niveau laten vaststellen. Volgend jaar willen we deze kaders gaan implementeren (proces-afspraken, etc.):
Er is dus nog geen duidelijke knoop doorgehakt over wat er wel getekend moet worden en wat niet, maar de deur voor deze discussie staat nu in ieder geval open.
Deze blog is overigens interessant in dit licht.
Hallo Marco, Dank je wel. Bij ons richt de discussie zich op de authentificatie. Gaat mij (ook) om de vraag of de krabbel ook op het archiefexemplaar moet staan. Houden we elkaar op de hoogte.
Hallo Jack, heb je deze recente jurisprudentie al gezien?
Op onze interne Yammer was hierover ook al een discussie ontstaan. Ik heb daar o.m. gezegd:
Dit betekent dat volgens de Raad van State aan een uitgeprinte brief te zien moet zijn dat het digitaal ondertekend is. Op het moment dat er digitaal ondertekend wordt, moet er dus een afdrukbaar waarmerk toegevoegd worden.
De Raad van State stelt overigens geen vormeisen aan dit waarmerk. Het kan een pennenstreek zijn, maar zij sluit andere oplossingen niet uit.
Wat uiteraard meespeelt is dat de Provincie onder haar brief zet: "Deze brief is digitaal vastgesteld, hierdoor staat er geen fysieke handtekening in de brief." De brief is dus wel vastgesteld, maar niet ondertekend. Bovendien staat in de brief dat deze door de secretaris is vastgesteld, terwijl uit de audit van hun DMS blijkt dat de plaatsvervangend secretaris de brief heeft vastgesteld. Dit roept uiteraard vraagtekens op.
Goedemorgen @Marco, ja, gezien. Gaat om een specifiek geval -het ingediend hoger beroepsschrift had ondertekend moeten zijn- dus niet algemeen geldend. Da's belangrijk. En volgens mij plaatst de Raad ook enkele kanttekeningen over de procedurele gang van zaken bij de provincie, waar niet geheel duidelijk is wie nu waarvoor namens wie zou hebben getekend.
Er heerst - ook onder juristen - een verschil in mening of gemandateerde besluiten ook ondertekend moeten worden. Ik weet niet of de Raad van State hierover al een uitspraak heeft gedaan. Als zij van mening is dat gemandateerde besluiten ondertekend moeten worden, dan moet ook op de print een handtekening zichtbaar zijn. De uitspraak hierboven kan wel in dat verlengde worden gezien.
Overigens is de onduidelijkheid over wie er getekend heeft natuurlijk de druppel.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door