Gemeenten gaan steeds meer de digitale snelweg op. Daarbij wordt vaak de vraag gesteld of het gehele papieren kanaal kan worden gesloten oftwel kan een gemeente volstaan met alleen het digitale kanaal open te stellen ?

 

Volgens het forum gemeenterecht van de VNG moeten gemeenten inderdaad toestaan dat ook papieren post in behandeling wordt genomen. De grondslag vormt artikel 2:15 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB):

  • 1. Een bericht kan elektronisch naar een bestuursorgaan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend. Het bestuursorgaan kan nadere eisen stellen aan het gebruik van de elektronische weg.

  • 2. Een bestuursorgaan kan elektronisch verschafte gegevens en bescheiden weigeren voor zover de aanvaarding daarvan tot een onevenredige belasting voor het bestuursorgaan zou leiden.

  • 3. Een bestuursorgaan kan een elektronisch verzonden bericht weigeren voor zover de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid van dit bericht onvoldoende is gewaarborgd, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.

  • 4. Het bestuursorgaan deelt een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender mede.

Afdeling 2.3 van de algemene wet bestuursrecht, waaronder artikel 2:15, gaat uit van nevenschikking (dat staat in de Kamerstukken). Het is niet mogelijk om *alleen* de elektronische weg open te stellen voor aanvragen. De klassieke wijze van indiening per post moet mogelijk blijven

Uiteraard staat het gemeenten vrij om het papieren kanaal te ontmoedigen al dan niet via de leegsverordening.
 
Afgelopen woensdag heb ik deze bijdrage ook al gepubliceerd, maar door de perikelen met de NING is de bijdrage verdwenen (in de cloud ?)

Weergaven: 240

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden