NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
http://onderwijsvanovermorgen.blogspot.nl/2014/09/wie-bedenkt-zoiet...
https://www.eherkenning.nl/nl/aansluiten-op-eherkenning/wie-zijn-aa...
Vorig jaar oktober startte ik in de LinkedIn groep eHerkenning een discussie omdat ik graag meer wilde weten over de werking van eHerkenning en het beheer dat aanschaf en inzet van eHerkenningsmiddelen van een organisatie vraagt. Vrijwel alle reacties kwamen van leveranciers, terwijl ik graag van vakgenoten en ervaringsdeskundigen wilde horen.
Nu lees ik in de nieuwsbrief eHerkenning ook de nodige succesverhalen, maar hoe een en ander intern inhoudelijk geregeld werd hoorde ik niet.
Als ik dan bijgevoegd succesverhaal van Gemeente Amsterdam lees, waarin ik lees dat de invoering van eHerkenning maar liefst 50.000 euro gekost heeft, en dat je voor minder dat 5.000 euro klaar bent met aansluiting op eHerkenning, maar dat dit bedrag nog verder oploopt als je het over meerdere afdelingen of diensten wilt gebruiken, dan vraag ik me af of dit door alle organisaties even makkelijk op te brengen is, en ben ik heel benieuwd naar het plafondbedrag voor invoering.
Dan is er nog de vraag over het beheer. Naar ik begrijp, is het een persoonsgebonden authenticatiemiddel, en zijn er verschillende niveaus van beschikbaar, die niet vanzelfsprekend allemaal met elkaar kunnen communiceren. Hetgeen betekent dat het niet alleen persoonsgebonden is, maar bovendien daarop aanvullend nog niveaugebonden. Voor twee of drie kleine processen is dit natuurlijk nog te overzien. Maar naarmate er meer diensten via eHerkenning gaan verlopen, krijg de indruk dat dit om een behoorlijke beheersorganisatie gaat vragen?
Daarom ben ik heel benieuwd, nu de vraag naar e-herkenning in onze organisatie vanuit meerdere afdelingen stijgt:
Graag hoor ik jullie praktijkverhalen! Want ik verwonder me er enigszins over dat ik zo weinig van organisaties hoor, terwijl de gebruikerservaring, als we Jef van den Hurk mogen geloven, nauwelijks zaligmakend te noemen is?
Tags:
Misschien een idee om contact op te nemen met gemeenten, die eHerkenning al in gebruik hebben zoals de gemeente Tilburg.
https://www.eherkenning.nl/nieuws/nieuwsberichten/item/artikel/tilb...
Dank je Yvonne, goed idee! Ik hoopte inderdaad dat er zich een aantal zouden melden!
Hoi Yvonne,
Ik werk als projectleider informatiebeleid bij de gemeente Woerden. Wij staan op het punt om live te gaan met eHerkenning voor digitale aangifte overlijden. Daarna willen we het gaan invoeren voor het taxatieformulier en belastingformulieren.
Op dit moment kunnen wij maar één niveau aanbieden aangezien de leverancier van ons zaaksysteem niet meerdere niveaus aankan. Bij versie 1.7 kan dit wel en dan kunnen we per e-formulier verschillende niveaus aanbieden. Dit is een kwestie van inrichten door de applicatiebeheerder e-formulieren.
Het beheer van de eherkenningsmiddelen die wij zelf gebruiken binnen de gemeente ligt bij de ICT specialist. Dit is inderdaad een tijdrovende taak en dit zouden we ook graag anders zien. Bij elke aanvraag moet dezelfde informatie verschaft worden ook al doen we de aanvraag bij dezelfde aanbieder.
Wat mij tegenviel tijdens het hele implementatie-traject was de verwarring die er heerste bij de eherkenningsmakelaar en de leverancier van het zaaksysteem/e-formulieren. Vooral het gebruik van niveaus was niet duidelijk en men sprak elkaar nog weleens tegen. Ook al hadden ze het al geëmplementeerd bij andere gemeenten, toch was het geen 'routine'. Dit heeft ervoor gezorgd dat we niet in februari dit jaar live zijn gegaan maar dit eind van deze maand gaat gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Karen Alders
@Terry, zie ook dit nieuwsbericht
https://www.kinggemeenten.nl/eherkenning/nieuws/kickstarts-eherkenn...
hallo, heb jij inmiddels een document hoe jullie de beheerorganisatie hebben opgezet? Zo ja, kun je dat met mij delen?
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door