NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
In Binnenlands Bestuur van week 38 staat een zeer lezenswaardige column van Ralph Pans, voorzitter van de VNG, en Tof Thissen, directeur van KING. Zij houden een pleidooi om de gemeentelijke informatievoorziening minder complex te maken en het beleid voor een eigen ICT architectuurbeleid overboord te gooien. Een identieke basisinfrastructuur is het devies. Standaardisatie in gezamenlijkheid moet leiden tot kostenbesparing. Weg met al die overbodige applicaties. Dit is in een notendop de boodschap, die je via deze link kunt lezen.
Het is een boodschap, die me zeer aanspreekt. Zo ben ik een fervent voorstander van de baseline voor gemeenten. Waarom zelf het wiel uitvinden als je samen voor dezelfde taak staat ? Ik lees de boodschap, die in de column zo klip en klaar wordt gepresenteerd, helaas niet zo duidelijk terug in de @genda 2015, pas in juni van dit jaar vastgesteld.
En wat zijn de consequenties van de boodschap ? Gaan alle gemeenten kiezen voor dezelfde functionaliteiten van een DMS , een soort mix van Decos, Corsa en Circle bij elkaar ? In gemeenteland kiezen we ook niet voor 418 verschillende GBA systemen. En gaan we kiezen tussen Centric en Pinkroccade ? Het is vaak niet alleen een technische keuze, dit vraagt ook om een enorme cultuurverandering met de vraag: Is iedereen bereid hieraan mee te werken ?
Tags:
Ben bang dat het is zoals Bas aangeeft, de autonomie van gemeenten zal altijd een blokkade blijken voor een landelijk aanpak. Bovendien is dit geen nieuw probleem. Al in de jaren '90 werd die behoefte, misschien wel noodzaak, gesignaleerd maar liep men ook toen al tegen de dezelfde blokkerende mechanieken aan.
Daar komt ook nog bij dat het ook weer een kwestie van smaak is. De een is gecharmeerd van applicatie x de ander van Y. Dat lijkt dan rationeel onderbouwd, maar we weten hoe dat werkt, een dergelijke voorkeur is subjectief en we verzamelen er vaak onbewust de argumenten bij om de keuze een objectieve status te geven.
En daar hebben we het volgende probleem te pakken. Het denken in applicaties zou eigenlijk achterhaald moeten zijn. We moeten primair denken in functionaliteiten. Dat moet leidend zijn, en welke (commerciële) applicatie daar dan het best op aansluit is punt twee en eigenlijk niet zo interessant. Maar wanneer de overheid het GBA, Wabo, Wet Puper, de basisadministraties, digitale bestemmingsplannen wel kan opleggen is die autonomiteit op dat informatiegebied kennelijk toch te doorbreken. Misschien biedt dat mogelijkheden?In het nieuwste nummer van BB (39) worden de vijf obstakels van de e-overheid genoemd:
Gemeenten hoeven hun autonomie niet op te geven aldus Tof Thissen in hetzelfde nummer maar wel de zaken landelijk te adresseren. Ook worden er signalen afgegeven dat het gemeenten niet meer lukt de gehele e-dienstverlening alleen vorm te geven, zeker nu door decentralisatie van rijkstaken er zoveel taken er even bijkomen (knelpunt 3).
Ik denk dat het een kwestie is van tijd, de rijksoverheid zet ook stappen om te komen tot een informatiehuishouding.
Zie deze link voor meer informatie.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door