Zijn er mensen die ervaring hebben met het 'afdwingen' van digitaal aanleveren (met handtekening?) van bepaalde stukken? En dan bedoel ik niet van burgers naar overheid maar tussen organisaties onderling.

Het gaat in ons geval om woningcorporaties die ons bepaalde stukken (onder andere hun jaarstukken) moeten aanleveren. Dit gebeurt nu per papieren post maar zou per mail of via een (extranet)website kunnen verlopen. Deze stukken hoeven wij niet tot in de eeuwigheid te bewaren, als wij ze digitaal aangeleverd zouden krijgen mogen we ze volgens de archiefwet in oorspronkelijke vorm bewaren (digitaal dus) en tzt vernietigen, daar zit hem het probleem dus niet in lijkt me.

Er zijn een paar opties:

1. We krijgen papier (met handtekening) en scannen zelf in.

2. We krijgen digitaal zonder handtekening.

3. We krijgen digitaal met elektronische handtekening. 

Omdat wij wel graag een 'bewijs van echtheid'  willen van deze stukken willen maar ze ook graag digitaal ontvangen gaat onze voorkeur uit naar optie 3.

Ik heb me geprobeerd in te lezen in concepten als DigiNotar maar ik kom tot de conclusie dat het (hoe logisch ook) vooral gaat over een elektronische handtekening die je zelf zet ipv een handtekening die je wil ontvangen. 

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Weergaven: 689

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Janneke,

Je zou eens kunnen kijken naar het gebruik van digitale certificaten. Met behulp daarvan kan je verifieren of de verzender wel is wie hij zegt en of het document op de digitale snelweg niet is gewijzigd.

Eea werkt met een systeem wat Public Key Infrastructure (PKI) wordt genoemd. Er zijn oplossingen die gekoppeld worden aan je mailsysteem waardoor je bestanden kan encrypten (versleutelen) en signen (authenticeren) met behulp van digitale sleutels. Dat kan ook in combinatie.

Dit is een technische oplossing om aanvullende zekerheid te krijgen. Ik weet echter niet hoe je eea ook als zodanig kan documenteren. Ik neem aan dat er leveranciers zijn die daar oplossingen voor hebben. Eea moet achteraf natuurlijk wel verifieerbaar zijn.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden