NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De NRC van zaterdag 29 november wijdde een artikel aan het bedrijf DECOS. Aan het woord was directeur Paul Veger (50 jaar). Het interview vond plaats in het zeer futuristische gebouw van DECOS. Terugkerend mantra van Veger in het artikel was het woord papierloos. Voor geen enkele opdrachtgever wordt een uitzondering gemaakt, zelfs de belastingdienst mag als opdrachtgever geen papier en pen meer meenemen. Ook aan 25% van alle gemeenten wordt het DMS uitgeleverd. Veger heeft al geen twee jaar meer een pen vastgehad en eist dat ook van zijn klanten. Het enige papier dat in het gehele gebouw is te vinden op de wc (haha).
De gemeenten, waarvoor ik werk, gebruiken DECOS niet. Maar kijk je naar andere leveranciers zoals Circle en BCT zie je dat die wel stappen zetten naar een duurzame digitale voorziening voor informatie oftewel een e-depot. Op de gemeente Dalfsen na ken ik eigenlijk geen een initiatief van de firma DECOS en mijn vermoeden is dat de initiator achter Dalfsen ook DECOS zelf niet is, maar het HCO.
Draagt dit krantenartikel bij aan het vertrouwen dat deze firma ook iets gaan ondernemen op het gebied van digitale dementie ?
Graag horen wij op BREED wat de ervaringen zijn.
Gerelateerde blogs
Link naar artikel NRC 29 november 2014
DECOS en PDF/A link
Problemen met sjablonen link
NEN 2082 en DOD certificering link
E-depot en de gemeente Dalfsen link
Tags:
Het artikel stond denk ik ook in de PZc en BN De Stem, over het papierloze kantoor?
Decos biedt een deel van het antwoord op vragen rondom digitale duurzaamheid. Decos is immers ook 'maar' een stukje software waar informatie en documenten in worden opgenomen.
En zo is het ook met een leveranciersgebonden oplossing voor een eDepot, van BCT, Circle of wie dan ook.
Een systeem alleen gaat geen oplossing bieden voor digitale dementie.
In beginsel is Decos NEN2082 gecertificeerd en zou je het in moeten kunnen richten conform de norm. Dat geldt voor alle DMS-en.
Alleen is dit niet vanzelf zo geregeld. Als gebruiker moet je het (laten) inrichten zoals je het wilt hebben. Als je het zo duurzaam mogelijk wilt zou je dat kunnen doen aan de hand van de NEN2082.
En dan nog steeds is het een deeloplossing: niet alle archiefinformatie zit in het DMS.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door